Overslaan en naar de inhoud gaan

The making of: Bureau van de toekomst

In een bijeenkomst van Ra*w bij Vandejong werd een eerste manifest voor het bureau van de toekomst gegeven. Merel Groenenboom en Denise…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Donderdag 12 september was de dertiende bijeenkomst van RA*W. Account managers, strategen (en wellicht een verdwaalde creatief) kwamen op de meeting af, die plaatsvond bij creative agency Vandejong. Oprichter Pjotr de Jong daagde 50 man aan jong reclametalent uit hun ‘bureau van de toekomst’ te beschrijven.

related partner content for mobile comes here

Na een terugblik op de afgelopen 25 jaar Vandejong door Pjotr de Jong, was het tijd voor the-next-generation om vooruit te blikken. Wat als wij het voor het zeggen hadden, hoe zouden wij het anders doen?

Zeven groepen werden gevormd en gingen de discussie aan. Wat kan er op macroniveau anders/beter/efficiënter bij de veelal traditionele bureaus waar we werken, en het hoe ziet het bureau van de toekomst (Bureau RA*W) eruit? Ten grondslag lag, dat we het in ieder geval oneens zijn met de huidige gang van zaken bij de traditionele bureaus. Maar wat verstaan we eigenlijk onder ‘het traditionele reclamebureau’? Deze discussie werd niet gevoerd, maar een eenduidig antwoord hierop lijkt er ook niet te zijn. We weten echter wel, wat een traditioneel reclamebureau niet is. Zo is een traditioneel reclamebureau niet flexibel, heeft het een gebrek aan ‘digitaal’, opereert het afhankelijk van het netwerk en ligt de focus op waar het bureau goed in was (en wordt krampachtige een poging gedaan dit te implementeren in het heden).

In een poging ‘traditioneel-af’ te zijn, zien we dat de grotere bureaus nieuwe afdelingen of interactieve units opzetten, digitale creative directors aannemen, of bijvoorbeeld een onafhankelijk bureau opkopen. Maar wanneer dezelfde mindset en verstandhouding ontbreekt is dit (een uitzondering daar gelaten) ook gedoemd te mislukken. De tijd van de ‘bureau-tradities’ is voorbij volgens RA*W en het moet anders. Wanneer de traditionele manier van denken wordt losgelaten creëer je pas kansen voor creativiteit.

Na een uur sparren en de nodige introspectie hadden alle groepen een eigen manifest opgesteld (van max. 4 tweets) wat daarna werd samengevoegd tot het RA*W manifest.
In de output was een tweedeling te bespeuren; enerzijds waren er groepen die de cultuur -het DNA van het bureau van de toekomst- omschreven, anderzijds waren er groepen die een verbeterde samenwerking en omgang met klanten vooropstelden. Een kleine greep uit de wervelwind van termen waaraan de nieuwe bureaus zouden moeten voldoen; transparantie, een symbiotische werkrelatie met de klant, flexibele werkplek/-functies, geen vaste contracten met klanten en het bureau als online collectief.

Hoe wij het zouden aanpakken is op veel vlakken een ‘in een ideale wereld…’-scenario, want een cultuur, werkwijze of verdienmodel kan je als bureau zelf bepalen, maar aan de cultuur en werkwijze van een klant verander je niet snel iets.
Zelf werken we al bij een bureau dat de dingen wezenlijk anders doet. Joe Public is bijna 2 jaar geleden opgericht met het idee dat het inderdaad anders moet, transparant. Geen vaste contracten met klanten, want we vinden dat klanten moeten blijven omdat ze het fijn vinden om met ons te werken. Geen creatieve pitches, want wij besteden liever tijd om zo goed mogelijk werk te maken voor onze huidige klanten.

Wat kunnen wij als RA*W dan direct doen? Tot de tijd aanbreekt dat we ons eigen bureau op- en inrichten, kunnen we bij onszelf te rade gaan hoe we, dan wel op microniveau, optimalisatie kunnen bevorderen. Wij zijn immers onderdeel van de cultuur die heerst bij het bureau waar je nu werkt…

De avond werd afgesloten met een dankwoord voor de gastvrijheid van Vandejong en een drankje. Met een biertje in de hand stonden we weer met beide benen in het heden en gaan we met een hoofd vol inspiratie de toekomst tegemoet.

Ben je benieuwd naar de volgende bijeenkomsten van RA*W? Of wil je zelf een keer komen, houd dan in de gaten. A.s. Donderdag is al de eerstvolgende: met de Zweedse reclameschool Hyper Island en wel bij LAB111.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in