The making of: Bureau van de toekomst


Donderdag 12 september was de dertiende bijeenkomst van RA*W. Account managers, strategen (en wellicht een verdwaalde creatief) kwamen op de meeting af, die plaatsvond bij creative agency Vandejong. Oprichter Pjotr de Jong daagde 50 man aan jong reclametalent uit hun ‘bureau van de toekomst’ te beschrijven.
Na een terugblik op de afgelopen 25 jaar Vandejong door Pjotr de Jong, was het tijd voor the-next-generation om vooruit te blikken. Wat als wij het voor het zeggen hadden, hoe zouden wij het anders doen?
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSZeven groepen werden gevormd en gingen de discussie aan. Wat kan er op macroniveau anders/beter/efficiënter bij de veelal traditionele bureaus waar we werken, en het hoe ziet het bureau van de toekomst (Bureau RA*W) eruit? Ten grondslag lag, dat we het in ieder geval oneens zijn met de huidige gang van zaken bij de traditionele bureaus. Maar wat verstaan we eigenlijk onder ‘het traditionele reclamebureau’? Deze discussie werd niet gevoerd, maar een eenduidig antwoord hierop lijkt er ook niet te zijn. We weten echter wel, wat een traditioneel reclamebureau niet is. Zo is een traditioneel reclamebureau niet flexibel, heeft het een gebrek aan ‘digitaal’, opereert het afhankelijk van het netwerk en ligt de focus op waar het bureau goed in was (en wordt krampachtige een poging gedaan dit te implementeren in het heden).
In een poging ‘traditioneel-af’ te zijn, zien we dat de grotere bureaus nieuwe afdelingen of interactieve units opzetten, digitale creative directors aannemen, of bijvoorbeeld een onafhankelijk bureau opkopen. Maar wanneer dezelfde mindset en verstandhouding ontbreekt is dit (een uitzondering daar gelaten) ook gedoemd te mislukken. De tijd van de ‘bureau-tradities’ is voorbij volgens RA*W en het moet anders. Wanneer de traditionele manier van denken wordt losgelaten creëer je pas kansen voor creativiteit.
Na een uur sparren en de nodige introspectie hadden alle groepen een eigen manifest opgesteld (van max. 4 tweets) wat daarna werd samengevoegd tot het RA*W manifest.
In de output was een tweedeling te bespeuren; enerzijds waren er groepen die de cultuur -het DNA van het bureau van de toekomst- omschreven, anderzijds waren er groepen die een verbeterde samenwerking en omgang met klanten vooropstelden. Een kleine greep uit de wervelwind van termen waaraan de nieuwe bureaus zouden moeten voldoen; transparantie, een symbiotische werkrelatie met de klant, flexibele werkplek/-functies, geen vaste contracten met klanten en het bureau als online collectief.
Hoe wij het zouden aanpakken is op veel vlakken een ‘in een ideale wereld…’-scenario, want een cultuur, werkwijze of verdienmodel kan je als bureau zelf bepalen, maar aan de cultuur en werkwijze van een klant verander je niet snel iets.
Zelf werken we al bij een bureau dat de dingen wezenlijk anders doet. Joe Public is bijna 2 jaar geleden opgericht met het idee dat het inderdaad anders moet, transparant. Geen vaste contracten met klanten, want we vinden dat klanten moeten blijven omdat ze het fijn vinden om met ons te werken. Geen creatieve pitches, want wij besteden liever tijd om zo goed mogelijk werk te maken voor onze huidige klanten.
Wat kunnen wij als RA*W dan direct doen? Tot de tijd aanbreekt dat we ons eigen bureau op- en inrichten, kunnen we bij onszelf te rade gaan hoe we, dan wel op microniveau, optimalisatie kunnen bevorderen. Wij zijn immers onderdeel van de cultuur die heerst bij het bureau waar je nu werkt…
De avond werd afgesloten met een dankwoord voor de gastvrijheid van Vandejong en een drankje. Met een biertje in de hand stonden we weer met beide benen in het heden en gaan we met een hoofd vol inspiratie de toekomst tegemoet.
Ben je benieuwd naar de volgende bijeenkomsten van RA*W? Of wil je zelf een keer komen, houd dan de Facebook-pagina in de gaten. A.s. Donderdag is al de eerstvolgende: met de Zweedse reclameschool Hyper Island en wel bij LAB111.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid