Overslaan en naar de inhoud gaan

Test met commercials als betaalmuur

Verschillende Amerikaanse uitgevers proberen een nieuwe betaalmuur uit. Die kost consumenten geen geld, maar laat ze naar commercials…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het systeem voor de ‘zachte’ betaalmuur heet Content Unlock en is ontwikkeld door Genesis Media. Bezoekers betalen hierdoor met aandacht in plaats van geld. De methode wordt al vaak toegepast voor YouTube-video’s, maar kan nu ook bij langere artikelen op (nieuws)sites worden ingezet. ‘Op deze manier worden de merken sponsors voor de contentconsumptie van een lezer, op een directe manier die je onthoudt’, vertelt Mark Yackanich, ceo van Genesis Media, aan .

related partner content for mobile comes here

De sites van Maxim, Radar Online, OK Magazine, Guitar World en USA Today Sports Media gebruiken het systeem al. Volgens American Media Inc., uitgever van OK en Radar, helpt Content Unlock opbrengst te genereren zonder bezoekers te verliezen. Ook Starcom MediaVest Group heeft nu getekend om het systeem uit te proberen om advertenties gerichter te plaatsen.

De zachte betaalmuur gebruikt alle beschikbare informatie over de bezoeker om de meest relevante advertenties te tonen. De uitgever bepaalt hoeveel content de bezoeker voor zijn aandacht terugkrijgt. Het risico dat gebruikers het geluid uit zetten of ondertussen een ander tabblad bekijken, blijft altijd volgens Yackanich, maar die acties kosten volgens hem meer tijd dan het bekijken van de video.

Sociale betaalmuur
Ondertussen filosofeert , oprichter van Federated Media, over een betaalmuur die goedkoper wordt naarmate meer mensen de informatie raadplegen en delen met vrienden. Hij kwam op het idee naar aanleiding van een artikel op , dat een betaalmuur test waarin een lang verhaal 1,99 dollar kost. Wat als de prijs daarvan nou eens daalt als er meer lezers zijn, vraagt Battelle zich hardop af. Op zijn blog roept hij mensen op hun mening over een dergelijk ‘Groupon-concept’ achter te laten. Ook in Nederland houdt het al dan niet betalen voor online nieuws de gemoederen bezig. Zo twitterde , hoofdredacteur van o.a. Volkskrant.nl, deze week dat alle abonnees de online artikelen van de krant gratis moeten kunnen delen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in