Overslaan en naar de inhoud gaan

Supers verdringen speciaalzaken

De zelfstandige slagerij, groentewinkel en slijterij worden steeds meer verdrongen door de supermarkt. Van iedere euro die in 2003 is…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat becijfert het CBS. In de periode 1995 - 2003 hebben vooral de groentewinkels flink omzet verloren. Het marktaandeel van de speciaalzaken is de afgelopen acht jaar met een kwart afgenomen. Deze afname vertegenwoordigde in 2003 een 'gemiste omzet' van ongeveer 1,8 miljard euro. Het aantal speciaalzaken is in deze periode ook een kwart afgenomen tot iets minder dan tienduizend bedrijven.

related partner content for mobile comes here

In het eerste kwartaal van 2004 is de omzet van de speciaalzaken bijna 6 procent lager dan in dezelfde periode een jaar eerder. Dit is het zesde kwartaal op rij dat de omzet van speciaalzaken is gedaald. Bij supermarkten daarentegen is de omzet in deze periode voortdurend gestegen. De omzetontwikkeling bij speciaalzaken wordt mede beïnvloed door de prijzenoorlog tussen supermarkten die in oktober 2003 uitbrak. Ook de huidige periode van lage economische groei speelt hierbij een rol.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in