Overslaan en naar de inhoud gaan

Supers halen steeds meer omzet uit acties

Het aandeel in de omzet dat supermarkten uit acties halen, neemt steeds verder toe.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Deze zogeheten promotiedruk zal van 15 pct nu naar 20 pct in 2015 groeien. Dat meldde Laurent de Groof van marktonderzoeksbureau GfK dinsdag op het congres What's going on in Retail in Nieuwegein.

related partner content for mobile comes here

Volgens GfK, dat de effectiviteit van acties onderzocht, is die druk in Nederland nog heel beperkt. In Duitsland, dat wordt gedomineerd door discounters als Aldi en Lidl, ligt de actiedruk op 17 pct, in Spanje op 19 pct, in Groot-Brittannië op 30 pct en in de Verenigde Staten zelfs op 34 pct.

Niettemin neemt de groei van acties bij de supers in Nederland verder toe, voorspelt De Groof. Wat overigens niet automatisch meer klanten betekent. Slechts een beperkt aantal promoties lokt ook meer klanten naar de winkels, aldus het onderzoek. Vlees blijkt de belangrijkste categorie om meer klanten te trekken, maar bij acties voor wasmiddelen lukt dat juist niet, blijkt uit het GfK-onderzoek.

Toch kunnen ook promoties voor wasmiddelen interessant zijn voor een supermarkt, aldus De Groof. De bestaande klanten zijn er gevoelig voor en kopen meer wasmiddelen. De zogenoemde twee halen-een betalen-acties zorgen voor de meeste omzetgroei (69 pct).

Ook per supermarktformule en zelfs per doelgroep kunnen de promoties verschillend uitpakken. Zo zijn huishoudens met kinderen gevoeliger voor aanbiedingen dan huishoudens zonder kinderen. Bij de kleine boodschappen door de week kijkt de consument ook meer naar acties, dan bij de wekelijkse boodschappen in het weekeinde.

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in