Overslaan en naar de inhoud gaan

Succesvol innoveren, hoe doe je dat? Tips en tricks van innovatie experts

Genereer betere inzichten met behulp van de Jobs to be Done methodologie
Partner
Ipsos

Bij marktonderzoeksbureau Ipsos zijn we grenzeloos nieuwsgierig naar mensen, markten, merken en de samenleving. In deze snel veranderende wereld is Ipsos de strategische partner die je helpt antwoorden te krijgen op de onderliggende kwestie achter jouw vraagstukken.  Omdat we diverse onderzoeksexpertises onder één dak aanbieden, kunnen we volledige antwoorden leveren die organisaties in staat stellen om GameChangers te zijn. We doen dit door het beste van wetenschap, technologie en kennis te combineren en door in alles wat we doen onze 4 S-en te garanderen: Safety, Simplicity, Speed en Substance. Hiervoor gebruiken we onze verschillende Triple A solutions: Appropriate, Agile en Affordable. Zo zorgen we ervoor dat jij sneller, slimmer en gedurfder kunt handelen. Uiteindelijk komt succes namelijk neer op een simpele waarheid: 

Jobs to be done
Jobs to be done

Bij Ipsos zien wij als marktonderzoekers vaak dat onze partners aan klantzijde vooral geïnteresseerd zijn naar (onvervulde) behoeften en motivaties binnen een product of categorie. Onderzoek hiernaar levert absoluut informatie op, maar wel informatie die erg beperkt is. De concurrentie is in veel gevallen breder dan slechts de naastgelegen producten in een schap. Door te blijven ‘hangen’ in de categorie en niet verder te kijken naar categorie-overstijgende context en het brede concurrentieveld, worden grote kansen gemist. Maar hoe breng je die context op een overzichtelijke manier in kaart? Maak kennis met Jobs to be Done.

Wat is Jobs to be Done?

Jobs to be Done is een framework om ‘Jobs’ samen met de bijbehorende solutions in kaart te brengen. Jobs zijn acties die nodig zijn om vooruitgang te boeken. Volgens de filosofie van Jobs to be Done zoeken mensen producten in hun leven zoals een bedrijf zoekt naar een nieuwe werknemer. Er is een duidelijke functieomschrijving met daarin alle vaardigheden en competenties die de kandidaat moet hebben. Past het profiel van de kandidaat bij de functie of taak? Dan is er een match.

Hetzelfde gebeurt bij producten en gebruikers. Producten zijn idealiter de oplossing om iets, de Job, gedaan te krijgen en dat is ook de manier waarop gebruikers naar producten kijken. Mensen zoeken solutions die het beste passen bij de taak, de Job, die ze op dat moment moeten voltooien Dit in tegenstelling tot bedrijven, die producten indelen naar categorieën. De filosofie van Jobs to be Done laat het idee van producten in categorieën los en zorgt ervoor dat de groei en vooruitgang die elk mens zoekt centraal staat. Veelbelovend dus!

Wat is de kracht van Jobs to be Done?

Ipsos’ innovatie experts Cher en Johannes hebben recentelijk samen een Jobs to be Done project afgerond en delen graag hun best practices en tips.

Johannes Hartmann over Jobs to be Done

Hoe verloopt een Jobs to be Done project?

Cher Pietersz over Jobs to be Done

Onderzoekstechnisch heeft Cher ook nog een tip: “Wat bij Jobs to be Done van groot belang is, is het echt doorgronden van iemands leven, context en dynamiek. Dit begrijpen gaat veel verder dan waar we in regulier kwalitatief onderzoek naar op zoek zijn. Tijdens een Face-to-Face interview nemen we ruim de tijd om verschillende dimensies van iemands leven uit te diepen: persoonlijk, sociaal en cultureel. Hierbij zijn we steeds op zoek naar raakvlakken met de categorie, maar tegelijkertijd houden we de context en het concurrentieveld zo breed mogelijk.”

Hoe kan Jobs to be Done mij helpen?

Het leidt geen twijfel dat Jobs to be Done de oplossing is voor elke marketeer die op zoek is naar fundamenteel inzicht in de categorie-overstijgende context van de doelgroep. Het resultaat is een overzicht van het complete concurrentieveld aan oplossingen voor de gedefinieerde Jobs.

Wat zijn de Jobs to be Done van jouw doelgroep? We gaan graag samen met jou op zoek: 

⇨ Meld je aan voor onze (gratis) expert-ontbijtsessie over Jobs to be Done. Deze ontbijtsessie vindt plaats op 4 juni en wordt gehost door Cher en Johannes.

⇨ Of kom naar de lezing ‘Verzeker het succes van jouw innovaties!’, gepresenteerd door Johannes, op 20 juni tijdens NIMA Marketing Day.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
Ipsos

Bij marktonderzoeksbureau Ipsos zijn we grenzeloos nieuwsgierig naar mensen, markten, merken en de samenleving. In deze snel veranderende wereld is Ipsos de strategische partner die je helpt antwoorden te krijgen op de onderliggende kwestie achter jouw vraagstukken.  Omdat we diverse onderzoeksexpertises onder één dak aanbieden, kunnen we volledige antwoorden leveren die organisaties in staat stellen om GameChangers te zijn. We doen dit door het beste van wetenschap, technologie en kennis te combineren en door in alles wat we doen onze 4 S-en te garanderen: Safety, Simplicity, Speed en Substance. Hiervoor gebruiken we onze verschillende Triple A solutions: Appropriate, Agile en Affordable. Zo zorgen we ervoor dat jij sneller, slimmer en gedurfder kunt handelen. Uiteindelijk komt succes namelijk neer op een simpele waarheid: 

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in