Overslaan en naar de inhoud gaan

Slimme marketing door gebruik beroemdheden

Misschien had de titel van dit artikel moeten luiden: "slimme marketing door misbruik beroemdheden". In mijn nieuwe boek over online…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Misschien had de titel van dit artikel moeten luiden: "slimme marketing door misbruik beroemdheden". In mijn nieuwe staat onder meer een hoofdstuk over het genereren van free publicity. Een bekende methodiek is het betrekken van een beroemdheid bij een actie, vaak zonder dat die beroemdheid daar zelf van op de hoogte is. Gisteren viel mijn oog op een prachtige stunt van goksite PaddyPower.com. Het slachtoffer was Tiger Woods. Hoe werkt dit?

related partner content for mobile comes here

Eigenlijk heel simpel. Een bedrijf bedenkt een wurgcontract waarin een beroemdheid een enorm bedrag geboden wordt voor sponsorwerk. Het contract is op zo'n wijze opgesteld dat de beroemdheid nooit akkoord zal gaan. Het is daarom niet veemd dat de beroemdheid aangeeft dat hij niet ingaat op de "deal". Vervolgens brengt de zogenaamde sponsor het bericht naar buiten dat de beroemdheid een prachtcontract heeft geweigerd. Gegarandeerd succes.

PaddyPower naar eigen zeggen maar liefst 75 miljoen dollar voor een vijfjarig contract. Het management van Tiger Woods weigerde de deal, waarop PaddyPower direct een persbericht uitgaf. Met succes. Niet alleen allerlei roddelsites schrijven over het droomcontract ( met 250.000 bezoekers per dag), maar ook de serieuze pers pakt het op ( met evenveel bezoekers). Een check bij Google Nieuws levert meer dan 2000 artikelen op over de sponsordeal, waaronder alle grote Nederlandse krantensites. Veel sites linken naar de website van PaddyPower. Resultaat: een sprong in naamsbekendheid, veel gratis bezoek, en een fors aantal meer inlinks voor de website. En dat is weer mooi voor de positie in zoekmachines.

Kosten van de campagne: nul euro.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in