Slimme marketing door gebruik beroemdheden
Misschien had de titel van dit artikel moeten luiden: "slimme marketing door misbruik beroemdheden". In mijn nieuwe boek over online marketing staat onder meer een hoofdstuk over het genereren van free publicity. Een bekende methodiek is het betrekken van een beroemdheid bij een actie, vaak zonder dat die beroemdheid daar zelf van op de hoogte is. Gisteren viel mijn oog op een prachtige stunt van goksite PaddyPower.com. Het slachtoffer was Tiger Woods. Hoe werkt dit?
Eigenlijk heel simpel. Een bedrijf bedenkt een wurgcontract waarin een beroemdheid een enorm bedrag geboden wordt voor sponsorwerk. Het contract is op zo'n wijze opgesteld dat de beroemdheid nooit akkoord zal gaan. Het is daarom niet veemd dat de beroemdheid aangeeft dat hij niet ingaat op de "deal". Vervolgens brengt de zogenaamde sponsor het bericht naar buiten dat de beroemdheid een prachtcontract heeft geweigerd. Gegarandeerd succes.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuPaddyPower bood Tiger Woods naar eigen zeggen maar liefst 75 miljoen dollar voor een vijfjarig contract. Het management van Tiger Woods weigerde de deal, waarop PaddyPower direct een persbericht uitgaf. Met succes. Niet alleen allerlei roddelsites schrijven over het droomcontract (TMZ.com met 250.000 bezoekers per dag), maar ook de serieuze pers pakt het op (Wall Street Journal met evenveel bezoekers). Een check bij Google Nieuws levert meer dan 2000 artikelen op over de sponsordeal, waaronder alle grote Nederlandse krantensites. Veel sites linken naar de website van PaddyPower. Resultaat: een sprong in naamsbekendheid, veel gratis bezoek, en een fors aantal meer inlinks voor de website. En dat is weer mooi voor de positie in zoekmachines.
Kosten van de campagne: nul euro.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid