Overslaan en naar de inhoud gaan

Ronaldinho is duurder merk dan David Beckham

Aardig verhaal in het Belgische dagblad De Tijd. Volgens adviesbureau BBDO is er geen voetballer met een hogere merkwaarde dan Ronaldinho.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Aardig verhaal in het Belgische dagblad . Volgens adviesbureau is er geen voetballer met een hogere merkwaarde dan Ronaldinho.

related partner content for mobile comes here

De Braziliaanse sterspeler van Barcelona wordt op basis van zijn leeftijd, talent, club- en sponsorcontracten en toekomstig potentieel geschat op 47 miljoen euro, waarmee hij zelfs marketingfenomeen David Beckham achter zich houdt.

'De jongste jaren zijn steeds meer voetballers uitgegroeid tot zelfstandige merknamen, die bedrijven tot aanzienlijke investeringen verleiden', stelt sportmarketeer Dirk Kall van merkenadviesbureau BBDO in de krant.

Kall leidde voor de Duitse vestiging van BBDO de afgelopen maanden een uitvoerig naar de marktwaarde van 's werelds beste voetballers.

De puur sportieve kwaliteiten vormden daarbij eigenlijk niet meer dan het uitgangspunt.

Ook de hiërarchie van de grootverdieners in het mondiale voetbal werd in rekenschap genomen. Immers, in het tot big business verheven spelletje blijkt het economische en commerciële potentieel van een voetballer minstens even belangrijk, zo niet nog belangrijker, om zijn marktwaarde te bepalen.

Het onderzoek van BBDO viel uiteen in twee delen. Enerzijds bracht het adviesbureau in kaart wat een speler op dit moment verdient aan contracten met zijn club en met persoonlijke sponsors. Anderzijds werd de bekendheid en het imago gemeten van het product dat de voetballers is, alsook de sympathie en de loyaliteit van de als consument gedefinieerde fan voor de speler in kwestie. Dat schetst een beeld van de toekomstige inkomsten.

Weinig tastbare factoren weliswaar, maar BBDO heeft die concreter gemaakt door ruim 400 marketingexperts te ondervragen.

'Eigenlijk', zegt Dirk Kall, 'komt 'marktwaarde' neer op: als je vandaag het merk Ronaldinho opnieuw van nul zou willen opbouwen, met zijn huidige status en toekomstig potentieel, dan kost je dat 47 miljoen euro.

Dat is niet zozeer een richtlijn voor het transferbedrag dat geïnteresseerde clubs voor hem moeten betalen, maar geeft bedrijven een idee van wat zijn commerciële waarde is en hoe interessant hij is om in te investeren.'

Ronaldinho verslaat in de ranking van BBDO marketingfenomeen David Beckham. De metroseksuele middenvelder van Real Madrid wordt geschat op 44,9 miljoen euro. Beckham heeft al jaren lucratieve contracten met Gillette, adidas, Pepsi, Sony Playstation en Vodafone. 'En volgens de marketingexperts blijkt hij ook nog altijd 's werelds bekendste voetballer te zijn', zegt Kall in De Tijd.

'Maar Beckham is ondertussen al 30, zowel sportief als commercieel heeft hij zijn piek bereikt. Ronaldinho is nog maar 26 en heeft op beide vlakken nog een groeimarge.'

Leeftijd blijkt dus een invloedrijke factor. Kall: 'Kijk naar Zinedine Zidane, die pas op een 13de plaats staat. Hij is al 33 en stopt binnenkort waarschijnlijk met voetballen. Op basis van zijn huidige contracten is hij het zesde merk, maar zijn toekomstperspectieven zijn bedrijfsmatig bijna nihil.'

Het verklaart waarom in de top-20 maar drie spelers voorkomen die ouder zijn dan 30, terwijl liefst acht voetballers 25 zijn of jonger. Op een derde plaats staat Wayne Rooney, de amper 20-jarige Engelse spits van Manchester United, met een marktwaarde van 43,7 miljoen euro.

De individuele marktwaarde wordt ook beïnvloed door de afkomst van een speler, en de markt waarin hij terecht komt. Van de 20 meest waardevolle voetballers, spelen er zeven in Spanje en zeven in Engeland.

En waar staan de Nederlanders? Er staan er maar twee in de top20 en Ryan Babel van Ajax (waarde 18,2 miljoen euro) staat op 17, net één plek voor Ruud van Nistelrooy van Manchester United (17,4 miljoen).

Zou Ajax dit wel weten?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in