Overslaan en naar de inhoud gaan

Regels mediabedrijven VS versoepeld

Mediabedrijven in de Verenigde Staten mogen van de Federal Communications Commission (FCC) voortaan een groter marktaandeel verwerven.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De FCC maakt het de ondernemingen makkelijker om zowel dagbladen als televisie- en/of radiostations te bezitten. Ook mogen omroepbedrijven zoveel tv-stations bezitten dat ze in totaal 45 procent van de lokale markt beheersen. Voorheen was dat 35 procent.

related partner content for mobile comes here

Critici van de versoepeling vrezen voor steeds grotere machtsconcentraties in de Amerikaanse media. Zij zien die als een bedreiging van de pluriformiteit en de vrijheid van meningsuiting. Maar volgens FCC-voorzitter Michael Powell zijn de wijzigingen nodig, omdat met de komst van kabel en internet de huidige regels niet waren te handhaven. Een van de criticasters is CNN-oprichter Ted Turner. Grote concerns profiteren volgens de tegenstanders het meest. Dat zijn bedrijven als Rupert Murdochs News Corporation met de zenders Fox en Fox News, General Electric (NBC), Disney (ABC) en Time Warner dat WB Networks heeft (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in