Overslaan en naar de inhoud gaan

Reebok struikelt

Reebok was het sportmerk van de jaren tachtig, maar is daarna weggedrukt door Nike en Adidas. Nu probeert Reebok terug te krabbelen met een…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Reebok was echt hot in de jaren tachtig. In 1982 was de omzet nog geen vier miljoen dollar, vier jaar later was die omzet uitgegroeid tot 919 miljoen dollar. Vooral de zogenaamde Freestyle-serie sloeg destijds enorm aan. Maar met Reebok-schoenen willen heel veel sporters niet meer gezien worden; met name de DMX-lijn heeft het moeten ontgelden. Nike en Adidas zien er veel beter uit, en staan bekend als de technologische hightech onder de sportschoenen. Vrijwel alle beroemde sportvedetten hebben sponsorcontracten met deze twee giganten afgesloten. Aan de andere kant van de markt komen jonge merken als Timberland en Caterpillar sterk opzetten. De beurskoers van Reebok is onder druk van al deze concurrentie inmiddels gedaald van 50 dollar in 1997 naar nog geen 7 dollar begin dit jaar.

related partner content for mobile comes here

Reebok gaat het nu in andere productmarkten zoeken. Weg van de topsporters, op zoek naar de gewone trimmers en joggers. Nieuwe reclamecampagnes, gericht op modebewuste en sportieve jongeren in de leeftijd tussen 16 en 24 jaar, moeten zorgen voor nieuwe afzetimpulsen. Reebok-winkels en shop-in-shop-concepten moeten Reebok weer smoel geven in de retailkanalen. Reebok wil aldus de merkbeleving actualiseren, een beetje zoals Nike dat heeft geprobeerd met Nike Town. Volgens Nike zelf een groot succes, hetgeen overigens sterk betwist wordt door insiders.

Merkstrategen vinden de strategie van Reebok niet slim. Het merk staat vanouds bekend als technisch hoogstaand, met sportschoenen die befaamd waren (lang geleden) om hun briljante vormgeving. Met de huidige, mainstream-gerichte campagnes wordt het oorspronkelijke merk-DNA geweld aangedaan.

< SIZE=1>bron: marketing week<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in