Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclames tegen proefdieren "onzorgvuldig en misleidend"

De Reclame Codecommissie vindt de radio- en tv-spotjes van de vereniging Proefdiervrij niet zorgvuldig en misleidend.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat heeft de commissie geoordeeld na een klacht van de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit in Utrecht. De vereniging kan nog in beroep gaan tegen dit oordeel.

related partner content for mobile comes here

Proefdiervrij heeft drie radio- en drie tv-spotjes waarin passanten met een paard, een hond en een konijn worden aangesproken met de vraag of hun dier even gebruikt mag worden voor een test met een geneesmiddel. De eigenaar wil dat niet en in beeld verschijnt de tekst 620.000 proefdieren hopen op precies dezelfde reactie.

De reclamekeurders vinden het op zich goed dat mensen ervan bewust worden gemaakt dat dierproeven worden verricht en dat die kunnen leiden tot dierenleed. Maar de vereniging is niet zorgvuldig geweest door niet te melden dat voor het gebruik van proefdieren strenge eisen gelden. Ook laakt de commissie dat de spotjes suggereren dat dieren willekeurig aan proeven worden onderworpen.

Proefdiervrij begrijpt niks van de klagers of van het oordeel van de codecommissie. "We beelden geen wetenschappers uit, we brengen straatinterviews. We willen duidelijk maken dat het huisdier het goed heeft in vergelijking met de 620.000 proefdieren.

Dat heeft niks met wetenschappers te maken", zegt M. Zuidgeest van de organisatie. Zij meldt dat er nog een aantal spotjes gepland staat en dat die spotjes gewoon doorgaan. (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in