Reclamelawaai blijft duren


Ster-directeur Julius Minnaar dacht begin dit jaar dat het probleem binnen enkele weken zou zijn opgelost. ‘Maar ik heb een te grote mond gehad.’ Onderzoek wees vorig jaar uit dat 90 procent van de kijkers het geluid van tv-reclames 'storend of zeer storend' vindt. Voor 40 procent was het zelfs een reden weg te zappen of de kamer uit te gaan.
Al in december vorig jaar vroegen de adverteerders de Ster, IP en SBS of ze gehoor wilden geven aan de klachten. Volgens de Ster maakt tv-reclame niet meer lawaai dan andere tv-programma's. De spots klinken harder doordat alle tonen en klanken worden opgeschroefd tot het maximaal toegestane niveau. Zo willen adverteerders zo veel mogelijk aandacht trekken. ‘Maar we willen niet dat mensen zich er aan storen’, aldus Huub Kouwenhoven van de Associatie van Nederlandse Adverteerders/BvA. Een werkgroep, gevormd door de Ster, IP en het reclamebedrijf van SBS, is al maanden bezig het probleem aan te pakken. Kouwenhoven zegt steeds tevergeefs naar de stand van zaken te hebben geïnformeerd.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijClustercoördinator Energiezuinig Wonen
Milieu CentraalSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftMinnaar zei gisteren dat binnen de werkgroep wordt gedacht aan een apparaat dat bij de uitzending van reclame de geluidspieken dempt. Het zal echter nog maanden duren voor de voorziening er is. ‘Als de associatie dat te lang vindt duren, kunnen ze zelf het opnameniveau van de reclameboodschappen veranderen’, aldus Minnaar. Kouwenhoven bestrijdt dat de adverteerders het probleem zelf kunnen oplossen (GPD).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid