Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclamelawaai blijft duren

Het te harde geluid van reclamespotjes op televisie zal nog wel enkele maanden doorgaan, tot teleurstelling van de Associatie van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ster-directeur Julius Minnaar dacht begin dit jaar dat het probleem binnen enkele weken zou zijn opgelost. ‘Maar ik heb een te grote mond gehad.’ Onderzoek wees vorig jaar uit dat 90 procent van de kijkers het geluid van tv-reclames 'storend of zeer storend' vindt. Voor 40 procent was het zelfs een reden weg te zappen of de kamer uit te gaan.

related partner content for mobile comes here

Al in december vorig jaar vroegen de adverteerders de Ster, IP en SBS of ze gehoor wilden geven aan de klachten. Volgens de Ster maakt tv-reclame niet meer lawaai dan andere tv-programma's. De spots klinken harder doordat alle tonen en klanken worden opgeschroefd tot het maximaal toegestane niveau. Zo willen adverteerders zo veel mogelijk aandacht trekken. ‘Maar we willen niet dat mensen zich er aan storen’, aldus Huub Kouwenhoven van de Associatie van Nederlandse Adverteerders/BvA. Een werkgroep, gevormd door de Ster, IP en het reclamebedrijf van SBS, is al maanden bezig het probleem aan te pakken. Kouwenhoven zegt steeds tevergeefs naar de stand van zaken te hebben geïnformeerd.

Minnaar zei gisteren dat binnen de werkgroep wordt gedacht aan een apparaat dat bij de uitzending van reclame de geluidspieken dempt. Het zal echter nog maanden duren voor de voorziening er is. ‘Als de associatie dat te lang vindt duren, kunnen ze zelf het opnameniveau van de reclameboodschappen veranderen’, aldus Minnaar. Kouwenhoven bestrijdt dat de adverteerders het probleem zelf kunnen oplossen (GPD).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in