Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlandse directeuren vinden mobiel werken goed

Een Europees onderzoek van LogicaCMG toont dat Nederlandse directeuren, personeelsmanagers en medewerkers in het algemeen positief gestemd…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Nederlandse directeuren vinden dat mobiel werken de uitwisseling van informatie binnen het bedrijf efficiënter maakt. Volgens de personeelsmanagers groeit de productiviteit van medewerkers als zij ook mobiel werken, maar zijn voor mobiel werken wel nieuwe regels en afspraken nodig. De medewerkers zelf houden ondanks de voordelen van mobiel werken behoefte aan direct collegiaal contact en een zekere vorm van sociale controle, al was het maar om te laten zien hoe hard ze werken. Volgens alle geënquêteerden zal mobiel werken met toegang tot internet en email de komende jaren snel groeien.
Maar liefst 80 procent van de Nederlandse directeuren vindt dat de investering zich terugverdient als beschikbare bedrijfsinformatie beter kan worden gedeeld. Volgens 42 procent van de Europese personeelsmanagers stijgt de productiviteit van de medewerkers die mobiel werken. Wel zijn volgens ruim de helft van de ondervraagde Nederlandse personeelsmanagers goede richtlijnen voor mobiel werken nodig.

related partner content for mobile comes here

Voor- en nadelen van mobiel werken
Van de ondervraagde Nederlandse werknemers noemt 65 procent de mogelijkheid overal te kunnen werken als het belangrijkste voordeel van mobiel werken, terwijl 83 procent van de Duitsers, 85 procent van de Engelsen en slechts 44 procent van de Fransen het daarmee eens is. De vraag of men door mobiel te werken efficiënter omgaat met ‘verloren uurtjes’ laat een groot verschil op functieniveau zien. Zo wordt dit in alle landen, met name door werknemers, als belangrijk voordeel van mobiel werken genoemd (60 procent), iets minder door directeuren (54 procent) en het minst door personeelsmanagers (52 procent). Deze laatste twee groepen zijn van mening nu al erg efficiënt te werken. Nederlandse directeuren zeggen vaker dan hun Europese collega’s beducht te zijn voor de kosten van mobiel werken. Het belangrijkste argument tegen mobiel werken is voor personeelsmanagers en medewerkers dat men het werk eerder mee naar huis neemt en dit ook gaat voelen als verplichting.

Van de Nederlandse medewerkers vindt 40 procent dat ze door mobiel werken met gebruik van email en internetfaciliteiten meer interactie (niet te verwarren met persoonlijk contact) met collega’s hebben. Deze mening wordt in Europa door slechts 29 procent gedeeld. Toch ziet 55 procent van de Nederlandse werknemers het als een gemis dat ze door mobiel te werken aan anderen niet kunnen laten zien hoe hard ze werken, terwijl maar 33 procent van alle Europeanen dat belangrijk vindt. Ook zegt 50 procent van de Nederlandse werknemers juist gemotiveerd te worden door de persoonlijke samenwerking met collega’s, terwijl mobiel werken hen het gevoel geeft dat dit juist veel minder wordt.

Wie gebruikt wat?
Nederlandse directeuren gebruiken allemaal een GSM en vier van de vijf werkt regelmatig met een laptop. Het Verenigd Koninkrijk loopt voorop, daar wordt het grootste gebruik van technologie voor mobiel werken gemeten. Met name Duitse directeuren blijven wat betreft de gebruikte apparatuur op alle fronten sterk achter. Frankrijk heeft een massale voorkeur voor de desktop, slechts 36 procent maakt gebruik van een laptop. Daarentegen scoort de PDA met 50 procent bij deze doelgroep veel beter dan in Nederland (10 procent). In Nederland is 60 procent van de directeuren van mening dat de technologie voor mobiel werken voor alle managers en medewerkers beschikbaar zou moeten zijn. Dit in tegenstelling tot Duitsland, waar volgens de directeuren het gebruik van apparaten voor mobiel werken aan het functieniveau gebonden moet zijn.

Gebruikte technologie
De onderzochte technologieën voor mobiel werken met toegang tot email en internet betroffen laptops, PDA’s, mobiele telefoons, Bluetooth-technologie en zogenaamde smart phones. Een smart phone is een mobiel apparaat dat hoofdzakelijk is bedoeld voor telefoneren, maar waarin ook een aantal computerfuncties wordt geboden, zoals een agendafunctie, email, telefoonboek of een webbrowser. In heel Europa is men het eens met de stelling dat smart phones en apparaten met Bluetooth-technologie de toekomst hebben. Met name in Nederland wordt de komende twee jaar een grote groei voor deze beide technologieën verwacht. Nederlandse werknemers twijfelen nog wel over de betrouwbaarheid van de apparatuur. Dit weegt voor hen erg zwaar, omdat in Nederland, sterker dan in andere Europese landen, de werknemer verantwoordelijk is voor de door hem of haar gebruikte apparatuur.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in