Recessietips voor de foodservice
Ook in de foodservice zijn de gevolgen van de recessie te zien. Wat moet deze sector doen om het hoofd boven water te houden?…
Fabrikanten die onder andere hebben meegewerkt, zijn Chiquita, Dr. Oetker, Hero, LU General Biscuits, Molco Unipro, Koninklijke Peijnenburg, Pernod Ricard, Leaf Nederland, Spadel, Unilever Foodsolutions, De Zuivelhoeve en Zwanenberg Food Group.
related partner content for mobile comes here
related partner content comes here
De respondenten zien als belangrijkste tendens de daling van de bestedingen. Na jarenlange groei is het nu omgekeerd. Als één van de belangrijkste oorzaken wordt de vermindering van traffic in foodservice en de verschuiving van bestedingen naar het retailkanaal gezien.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaWat is er volgens de respondenten allemaal nodig om je als organisaties succesvol door de recessie heen te slaan?
- Geloof in de kracht van je eigen verhaal! Je kunt je visie aanpassen op nuances, maar hou vast aan de rode draad die je als onderneming hebt bepaald. Het straalt vertrouwen uit, versterkt de geloofwaardigheid naar de markt en voorkomt dat de onderneming gaat zwalken.’
- Maak keuzes! Je kunt niet voor iederen relevant zijn. Bekijk in welke segmenten je waarde kunt toevoegen en focus je daarop.
- Durf anders te zijn! Wees geen grijze muis. Je moet telkensin staat zijn om je toegevoegde waarde duidelijk te maken. Als je hierin slaagt en dat kan bewijzen naar je klant en prospect, kun je groei realiseren.
- Steek je hoofd boven het maaiveld uit ofwel: blijf investeren! Blijf zichtbaar tijdens de recessie, dus blijf innoveren en investeren om te voorkomen dat prijs te hoog op de agenda komt te staan, en je in een negatieve prijsspiraal terecht komt.
- Zet je organisatie op scherp! Back to basics kan zuiverend werken. ‘De recessie is een aanjager van professionalisme’, zegt Martijn Sonneveldt van De Zuivellhoeve.
- De recessie is van iedereen! Niet alleen sales heeft er mee te maken. Door recessie als integraal thema op te pakken, veranderen de interne verhoudingen; afdelingen die eerst als eilandjes werkten, gaan nu intensiever samenwerken.
- Wees kritisch op budget! Budgetten waren al in 2008 bepaald, en het jaar is nog te kort om te beoordelen of bevriezen geoorloofd is. Toch moet je de inzet van je budget nu kritischer volgen, en vooraf duidelijk maken wat de gevolgen zijn van de in te zetten activiteiten.
- Sluit aan bij de zeitgeist! De klant is door de recessie veranderd. Je moet de klant dus herontdekken en activiteiten aanpassen aan de nieuwe Zeitgeist. Lean en mean opereren en uitspattingen vermijden. Sober is in.
- Creëer partnerships: minder massa en meer 1 op 1! Juist in een relatie-georiënteerde markt moet je partnerships met bestaande klanten koesteren. Ook is het zinvol om naar partnerships te kijken in de gehele keten. De recessie treft immers iedereen, en gedeelde smart is halve smart.
- Kijk verder dan de recessie lang is! Deze recessie heeft gevolgen op lange termijn. Toets je organisatie en processen aan de nieuwe normen. Dit vraagt om een cultuurverandering die door de hele organisatie moet worden gedragen, niet alleen door marketing en sales.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid