Overslaan en naar de inhoud gaan

Minder autoreclame eerste kwartaal 2009

Door de wereldwijde crisis in de auto-industrie zijn de Nederlandse mediabestedingen voor reclamecampagnes in het eerste kwartaal 2009…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In het eerste kwartaal 2009 werd er in Nederland voor ruim 56,7 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd. Werd in het vierde kwartaal van 2008 nog opvallend meer geadverteerd; nu is er in het eerste kwartaal minder uitgegeven aan autoreclame. Dat blijkt uit een nieuwe analyse van Adfact.

related partner content for mobile comes here

Adfact meldt een afname van 8,5 pct ten opzichte van het eerste kwartaal van 2008. Ten opzichte van het vierde kwartaal 2008 is dat een daling van 28,3 pct. De verwachting is dat door de crisis de bestedingen in het tweede kwartaal op hetzelfde niveau blijven of zelfs lager uitvallen dan het eerste kwartaal. ‘Dat heeft een nog grotere daling tot gevolg aangezien in het tweede kwartaal altijd meer bestedingen plaatsvinden’ licht Lars de Vries van Adfact toe.

Uit de analyse van Adfact blijkt verder dat de helft van de campagnes actiematig zijn ingezet, net als in heel 2008. Opvallend zijn de verschuivingen aan introductiecampagnes. Ruim 40 pct van de bestedingen ging in het eerste kwartaal hier aan op. In heel 2008 was dat nog een derde. De grootste introductiecampagne in het eerste kwartaal is die van de Toyota Avensis.

Televisie blijft nog steeds het populairste mediumtype onder de automerken. Wel heeft het marktaandeel moeten inleveren. In het eerste kwartaal 2008 ging bijna 52 pct van de bestedingen op aan tv. In het eerste kwartaal van 2009 zien we het marktaandeel zakken naar 46 pct. Radio en buitenreclame lijken het meest te profiteren van deze ontwikkelingen. Radio wordt voornamelijk voor actiecampagnes ingezet en outdoor voor introductiecampagnes. Ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar steeg radio met 17,5 pct en outdoor zelfs met 48,8 pct.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in