PIBN: `Online & mobiele trends 2012`
Sociale media vercommercialiseren en het gebruik van multiscreens neemt toe, persoonlijk gebruik van online gekoppelde data groeit. Responsive design is gemeengoed aan het worden.
Ieder voorjaar organiseert Platform Internet Bureaus Nederland (PIBN) een enquête onder zijn leden met daarin de vraag: wat worden de online en mobiele trends voor het komende jaar? In december blikken enkele bureaudirecteuren terug op het afgelopen jaar.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaCampagneleider fondsenwerving
Natuur & Milieu
Sociale media
Sociale media werden begin 2012 nog als een belangrijke trend genoemd. Toch blijkt de hype af te zwakken, vooral nu bedrijven de sociale media steeds vaker inzetten. Dit heeft een groot nadeel, meent Martijn van Leen, managing partner bij internetbureau W3S: ‘Als belangrijkste trend van het afgelopen jaar zien wij toch het vercommercialiseren van sociale media. Het zal voor Facebook een enorme uitdaging worden een goede balans te vinden tussen tevreden aandeelhouders en tevreden gebruikers.’
Multiscreen tv
Multiscreen tv heeft volgens de branchevereniging in 2012 een invulling gekregen. Robert Leefmans, managing partner bij internetbureau Mangrove: ‘Grote projecten als Pathé Thuis, Horizon (UPC), maar ook kleinere aanbieders als VOO in België realiseerden platformen die het mogelijk maken om tv, VOD (video on demand) PPV (pay per view) en Catch-up tv te kijken via de tablet, mobiel en desktop.’
Responsive webdesign
Responsive design zorgt ervoor dat content zich aanpast aan de afmetingen van de scherm waarop het wordt bekeken. Dit is het afgelopen jaar vaak gebruikt en zorgt voor een verandering in webdesign en -development. Hierbij draait het niet meer om het ontwikkelen van een native app of website met een aantal extensies, maar om de volledige en optimale beschikbaarheid van content. Bedrijven zijn hierdoor genoodzaakt meer op strategisch niveau naar de online omgeving te kijken.
Quantified Self
Het werd begin dit jaar nog niet als belangrijke trend genoemd, maar ‘Quantified Self’ kwam in 2012 op. Danijel Bonacic, creative director Tam Tam: ‘Een toenemende groep early adopters volgt, analyseert en verbetert hun leefwijze met behulp van bijvoorbeeld de Nike FuelBand, Jawbone Up en de Nederlandse app Foodzy. In 2012 zijn er nieuwe tools en devices op de markt gekomen die gebruikers de mogelijkheid geven hun leven vast te leggen en verder te optimaliseren.'
The Internet of Things
Het ‘Internet of Things’ is in 2012 een begrip geworden, geeft PIBN aan. ‘We zitten nog wel in de fase van verwondering’, aldus Gert Hans Berghuis, directeur van internetbureau Fabrique. ‘De collectieve opwinding over de eindeloze mogelijkheden van gekoppelde online apparaten en databronnen is enorm en jaagt innovatie aan. Het is nu zoeken naar intrinsieke behoefte en relevantie.’
Managementagenda
Online heeft zich het afgelopen jaar langzaam maar zeker weten te verplaatsen van de marketingafdeling naar de directietafel. Berghuis ziet dat in branches waar internet kansen biedt voor het primaire proces (zoals e-commerce) online steeds hoger op de managementagenda komt te staan. ‘Daarnaast zien we dat organisaties waar veel kanalen parallel ontwikkeld worden, op dit moment vooral ook op zoeken naar overzicht en alignment.’
De branchevereniging verwacht dat de samenhang tussen online extensies zich in 2013 waarschijnlijk nog sterker als corporate behoefte zal manifesteren.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid