Overslaan en naar de inhoud gaan

PIBN: `Online & mobiele trends 2012`

Internet vindt langzaam z’n weg van de marketingafdeling naar de directiekamer, meent Platform Internet Bureaus Nederland. Dit is een van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Sociale media vercommercialiseren en het gebruik van multiscreens neemt toe, persoonlijk gebruik van online gekoppelde data groeit. Responsive design is gemeengoed aan het worden.

related partner content for mobile comes here

Ieder voorjaar organiseert (PIBN) een enquête onder zijn leden met daarin de vraag: wat worden de online en mobiele trends voor het komende jaar? In december blikken enkele bureaudirecteuren terug op het afgelopen jaar.

Sociale media
Sociale media werden begin 2012 nog als een belangrijke trend genoemd. Toch blijkt de hype af te zwakken, vooral nu bedrijven de sociale media steeds vaker inzetten. Dit heeft een groot nadeel, meent Martijn van Leen, managing partner bij internetbureau W3S: ‘Als belangrijkste trend van het afgelopen jaar zien wij toch het vercommercialiseren van sociale media. Het zal voor Facebook een enorme uitdaging worden een goede balans te vinden tussen tevreden aandeelhouders en tevreden gebruikers.’

Multiscreen tv
Multiscreen tv heeft volgens de branchevereniging in 2012 een invulling gekregen. Robert Leefmans, managing partner bij internetbureau Mangrove: ‘Grote projecten als Pathé Thuis, Horizon (UPC), maar ook kleinere aanbieders als VOO in België realiseerden platformen die het mogelijk maken om tv, VOD (video on demand) PPV (pay per view) en Catch-up tv te kijken via de tablet, mobiel en desktop.’

Responsive webdesign
Responsive design zorgt ervoor dat content zich aanpast aan de afmetingen van de scherm waarop het wordt bekeken. Dit is het afgelopen jaar vaak gebruikt en zorgt voor een verandering in webdesign en -development. Hierbij draait het niet meer om het ontwikkelen van een native app of website met een aantal extensies, maar om de volledige en optimale beschikbaarheid van content. Bedrijven zijn hierdoor genoodzaakt meer op strategisch niveau naar de online omgeving te kijken.

Quantified Self
Het werd begin dit jaar nog niet als belangrijke trend genoemd, maar ‘Quantified Self’ kwam in 2012 op. Danijel Bonacic, creative director Tam Tam: ‘Een toenemende groep early adopters volgt, analyseert en verbetert hun leefwijze met behulp van bijvoorbeeld de Nike FuelBand, Jawbone Up en de Nederlandse app Foodzy. In 2012 zijn er nieuwe tools en devices op de markt gekomen die gebruikers de mogelijkheid geven hun leven vast te leggen en verder te optimaliseren.'

The Internet of Things
Het ‘Internet of Things’ is in 2012 een begrip geworden, geeft PIBN aan. ‘We zitten nog wel in de fase van verwondering’, aldus Gert Hans Berghuis, directeur van internetbureau Fabrique. ‘De collectieve opwinding over de eindeloze mogelijkheden van gekoppelde online apparaten en databronnen is enorm en jaagt innovatie aan. Het is nu zoeken naar intrinsieke behoefte en relevantie.’

Managementagenda
Online heeft zich het afgelopen jaar langzaam maar zeker weten te verplaatsen van de marketingafdeling naar de directietafel. Berghuis ziet dat in branches waar internet kansen biedt voor het primaire proces (zoals e-commerce) online steeds hoger op de managementagenda komt te staan. ‘Daarnaast zien we dat organisaties waar veel kanalen parallel ontwikkeld worden, op dit moment vooral ook op zoeken naar overzicht en alignment.’

De branchevereniging verwacht dat de samenhang tussen online extensies zich in 2013 waarschijnlijk nog sterker als corporate behoefte zal manifesteren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in