Overslaan en naar de inhoud gaan

Permission marketing en de kracht van committment

Wie gaat er nu gratis voor niks een product van een bedrijf in zijn vriendenkring pushen?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ik ben momenteel bezig in het boek 'Influence' van Robert Cialdini dat o.a. gaat over de kracht van committment: mensen kunnen (onbewust) door de innerlijke 'dwang' van consistentie, heel ver gaan in het gecommitteerd blijven ergens aan.

related partner content for mobile comes here

Mensen die eerder gevraagd zijn ergens een simpele petitie voor te tekenen (bijvoorbeeld voor Nederland Schoon), zijn later véél eerder bereid in te gaan op een veel meer veeleisend verzoek (bv het plaatsen van een heel groot bord van Nederland Schoon in de voortuin) dan als ze niet eerder dat hele kleine toezegginkje van het tekenen van een petitie hadden gedaan.

Vooral als het kleine eerste committment actief, publiek, moeiteloos en uit vrije wil gedaan is, kan het een geweldige impact hebben op iemands latere gedrag.

Buzzer.nl maakt precies van dit mechanisme gebruik. Het begint er natuurlijk al mee, dat ze alleen mensen uitnodigen om te buzzen als die zich eerder (geheel vrijblijvend) hebben ingeschreven op hun website. Op een uitnodiging voor een buzz-actie hoeft een buzzer (wederom natuurlijk geheel vrijblijvend!) alleen maar even inhoudelijk te reageren om voor eventuele deelname in aanmerking te komen. Deze reacties komen (geheel vrijblijvend) zichtbaar voor iedereen op de website van Buzzer.nl. Zo verkrijgt men geleidelijk het niveau van ‘permissie’ om uiteindelijk vrij buitensporige vragen te stellen aan de gecommitteerde buzzer. Waren ze als Buzzer.nl meteen met zo’n vraag met de deur in huis gevallen (bijvoorbeeld om met collega’s op je werk een smaaktest te doen voor de fabrikant in kwestie), dan hadden ze nauwelijks vrijwilligers gehad. Maar door steeds (onbewust natuurlijk) in een consistente lijn verzoeken te doen, lukt het om mensen mee te krijgen. De ‘vrijwilligers' in kwestie, kunnen niet anders dan hun gedrag rechtvaardigen door te geloven dat ze het betreffende product erg goed vinden...

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in