Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek: jong én ervaren bezig met social media

Welke doelgroepen zijn op dit moment het meeste bezig met social networking? Eén doelgroep is wel bekend: jongeren tussen de 16 en 24.…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het marktonderzoekbureau deed uitgebreid onderzoek naar de adoptie van social media in Europa. Het onderzoek zal, naast tal van andere onderzoeken over de ontwikkeling van social media, volgende week worden gepresenteerd tijdens het in Barcelona. Tijdschrift voor Marketing doet hiervan exclusief verslag.

related partner content for mobile comes here

Volgens Mary Beth Kemp, senior analist bij Forrester Research, moeten marketeers bij social network-activiteiten rekening houden met twee - - ogenschijnlijk tegenstrijdige - doelgroepen: de jongerendoelgroep en de doelgroep met zeven jaar en meer ervaring op internet.

< SIZE=1>Klik op grafiek voor grotere afbeelding<#/FONT>

Hoe langer een consument online is, des te eerder zal hij zich bezighouden met social networking, zo blijkt. In 2012 zal deze doelgroep (met leeftijden tussen de 35 en 54 jaar) de jongerendoelgroep zelfs in aantal overtreffen. Dan heeft 80 procent namelijk zeven jaar of meer ervaring met internet. Over twee jaar ligt dat percentage al op 59 procent.

Mary Beth Kemp: 'We horen vaak berichten over de jeugd en hun snelle adoptie van social media. Echter, ervaren internetgebruikers (meer dan 7 jaar online) doen ook al veel met social media. En deze gebruikersgroep zal flink groeien als de internetpopulatie de komende jaren volwassen wordt.
Bottomline: marketeers moeten het segment 35-54 jaar de komende vijf jaar goed in de gaten houden op social networks. Social marketing wordt dus ook relevant voor mainstream en senior doelgroepen.’

< SIZE=1>Klik op grafiek voor grotere afbeelding<#/FONT>

Op dit moment maakt meer dan de helft van de Europese internetters gebruik van een of andere vorm van social computing.

Wat moeten brandmarketeers concreet doen om deze ontwikkelingen bij te houden? Kemp: ‘ Marketeers zullen bij social marketingacties voortaan iedere doelgroep apart moeten aanspreken. Daarbij moeten ze verschillende kernwoorden in het oog houden: bij jongvolwassenen is zelfexpressie belangrijk, de doelgroep 25-54 kijkt naar interactie, bij de oudere doelgroepen draait het om communities.’

Ze vervolgt: ‘Marketeers moeten daarnaast, als ze een doelgroep willen benaderen, werken volgens de regels van social media; de status van een consument - in een social network- is daarbij zeer belangrijk.’

Marktonderzoekers zullen ook hun denk- en werkwijze moeten aanpassen, aangezien standaard demografische gegevens niet meer voldoen als het gaat om social media. Kemp: ‘Segmentatie op basis van consumentengedrag wordt belangrijker dan segmentatie op basis van demografische gegevens. Forrester’s Social Technographics-tool categoriseert consumenten op basis van hun social networkinggedrag. Deze tool is ook als basis gebruikt voor dit onderzoek.'Mary Beth Kemp zal het onderzoek over het gebruik van social media presenteren op het , 15 en 16 november aanstaande in Barcelona.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in