Nieuwe Marketing in een Social Ecosysteem - Deel II (eBook series)


Deel II : Bouwen aan sterke relaties met (nieuwe) klanten,
stap 1: Breng het Ecosysteem in kaart en
stap 2: Analyseer de Communities
Deze week Deel II van een wekelijkse serie over 'Nieuw Marketing in een Social Ecosysteem'. Elke week publiceren we een deel uit het eBook. Lees hier Deel I.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSWe leven in een wereld die sneller dan ooit verandert. Nieuwe diensten, producten, mogelijkheden en tools poppen snel op en hebben een enorme impact op hoe we communiceren en interacteren met elkaar. Door Social Media verschuift ook de machtsverhouding tussen consumenten en organisaties.
Om het hele eBook te downloaden klik hier.
Stap 1: Breng het ecosysteem in kaart
Veel bedrijven hebben hun (potentiële) klanten gesegmenteerd om ze beter te kunnen targeten met advertenties en campagnes. Maar één van de problemen is het vinden en bereiken van deze segmenten, omdat ze gebaseerd zijn op individuele profielen. Segmenten moeten vertaald worden naar communities. Dat zijn immers ‘magneten’ voor individuen waar ze communiceren en bereikbaar zijn voor interactie.
“Belangrijk is om te identificeren waar de discussies plaats vinden”
In deze eerste stap identificeren we de communities die relevant zijn voor een product, dienst, merk, organisatie, of bedrijf en ook de inzichten die hierom heen hangen. Belangrijk is om te identificeren waar de discussies plaats vinden over het product, dienst, merk, organisatie, bedrijf, concurrentie, stakeholders, CEO of andere onderwerpen die van belang zijn voor de organisatie en klanten.
Welke communities bestaan al en waar ontstaan nieuwe ideeën? Wie zijn de stakeholders en de belangrijkste beïnvloeders? Maar ook welke communities bestaan nog niet. Met andere woorden welke gaten zijn er die gevuld kunnen worden.
Hoe:
- Definieer op basis van je (marketing) strategie onderwerpen die jouw merk, producten, onderliggende behoeftes die je invult, consumer insights, partners, concurrenten, stakeholders, etcetera omringen
- Breng in kaart welke online en offline communities al bestaan op basis van deze onderwerpen en hoe deze met elkaar verbonden zijn
Dit levert het ecosysteem op waarin je actief moet zijn. Dit ecosysteem geeft je hele waardevolle inzichten in waar en hoe mensen betrokken zijn / raken met je merk, product etc. En waar ze zich druk om maken. Het geeft ook een helder inzicht in hoe te ‘connecten’ met (potentiële) klanten, stakeholders, beïnvloeders en hoe die onderling verbonden zijn. Het ecosysteem kan groot zijn, of klein. Dit is meestal gebaseerd op het interesse niveau van mensen in de onderwerpen. Is het ecosysteem klein dan is dat een signaal dat de relevantie laag is voor (de meeste) mensen. Maar let op: omdat de wereld steeds sneller verandert, is het belangrijk om het ecosysteem continu in de gaten te houden omdat het continu verandert en in ontwikkeling is.
Voorbeeld:
Een voorbeeld is het ecosysteem voor Alpha Moms. Alpha Moms zijn “de moderne moeder die hoog opgeleid is, tech-savvy is en veel invloed heeft op hoe andere moeder geld uitgeven” volgens USA Today. Deze Alpha Moms zijn erg actief online en de drijvend ekracht achter websites zoals mom-101.com, coolmomtech.com, techmamas.com, punditmom.com, adhocmom.com, themotherhood.com, 5minutesformom.com, TheBlogess, prmama.com, crunchydomesticgoddess.com, everythingmom.com, connectedmoms.com en nog vele andere. Al deze sites zijn verschillend en hebben een verschillend aantal volgers en (inter)actieve leden. Ze opereren ook vanuit andere invalshoeken. Belangrijk is om te identificeren welk het meest relevant zijn voor jou doelgroep. Offline moeten we niet vergeten. Er zijn er ook events en activiteiten zoals de Mom 2.0 summit die ieder jaar gehouden wordt. Deze websites en events kunnen gemapped worden in een ecosysteem dat aangeeft waar Alpha Moms interacteren.
Stap 2: Analyseer de communities
Er zijn ongetwijfeld meer communities in je ecosysteem dan je kunt managen. Dus een diepgaande, kwalitatieve analyse van de verschillende communities is essentieel in het bepalen welke het meest relevant zijn. Het is ook essentieel om uit te vinden wat de communities relevant vinden en welke onderliggende ‘insights’ daaraan ten grondslag liggen. Die analyse levert tevens een beeld op wat de meest effectieve manier van interacteren met de verschillende communities is. Elke community is namelijk weer anders.
“Wat vinden communities belangrijk”
Analyseer en selecteer de meest belangrijk en invloedrijke communities door het volgende in kaart te brengen:
- Het aantal leden en/of volgers
- De activiteit in de community, zoals het aantal discussies en de reacties daarop
- Hoe invloedrijk is de community en wat is het bereik ervan
- Wordt er alleen gediscussieerd of wordt de discussie ook omgezet in actie
- Wat zijn de interessegebieden? Welke onderliggende ‘consumer insights’ zijn er
- Welke houding heeft de community t.o.v. je merk, product en concurrenten
- Is de community lokaal, regionaal, wereldwijd actief?
- Hebben ze een online / offline counterpart?
- Zijn er sterke links met andere communities?
- Welke content gebruiken ze, creëren ze, distribueren ze, etc?
Op basis van deze criteria krijg je goed zicht op de meest relevante onderwerpen, trends en communities die je merk omringen. Daarbij ben je ook in staat de meest relevante communities te selecteren. Maak echt een ‘deep dive’ om volledig te begrijpen wat er gebeurt. En houd er rekening mee dat communities en wat ze bezig houdt erg ‘fluide’ is. Wat vandaag ‘hot’ is, kan morgen ‘not’ zijn. Communities kunnen daarnaast ook andere interesses hebben.
Voorbeeld:
Het Alpha Moms ecosysteem moet vertaald worden in relevantie. Het wordt duidelijk dat er verschillende communities zijn om op te focussen en om te geven, afhankelijk van hoe groot en invloedrijk ze zijn, welke content ze produceren en koesteren
Volgende week Deel III van de eBook "Nieuwe marketing in een Sociaal Ecosysteem stap 3 'Monitor Vragen' en stap 4 'Geef Antwoord of vragen en issue' ". Kun je niet wachten dan kun je hier al het hele eBook downloaden.
Hoe goed is jullie zicht op je ecosysteem en wat je klanten beweegt en wat ze doen. Laat ons je mening weten . Laat hieronder in de 'comments' weten wat je er van vind of stuur ons een bericht via twitter.
Over de Auteurs:
Roderick Cremers is oprichter van FreshBridge een 'New Marketing Agency' dat zich richt op het slaan van de brug tussen 'oude' en 'nieuwe' marketing (mobiel, social media, customer relationships, etc). Hij is tevens eigenaar van OurWine, een online wijn winkel. OurWine is net verkozen tot de 6de web-wijn-winkel van 2011 door ByTheGrape. @Cremers">@Cremers
Eric Mieras is oprichter van DeBoest en richt zich op het, vanuit een management rol, brengen van ventures naar een volgende groeifase. @EricMieras">@EricMieras
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid