Overslaan en naar de inhoud gaan

Het Happiness Virus

Vrienden maken gelukkig. Familie, vrienden, gewaardeerde collega’s, goede buren, we kunnen allemaal op onze klompen aanvoelen dat deze…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Onderzoek van ‘Connected’ auteurs Nicholas Christakis en James Fowler, brengt dit aan het licht. In hun onderzoek vinden de heren dat gelukkige mensen in een netwerk samenklonteren. De eerste logische verklaring lijkt dat gelukkige mensen elkaar opzoeken en samen leuk dingen doen en daardoor nog gelukkiger raken. De minder gelukkige mensen zitten dan ook vaak aan de buitenkant van een netwerk.

related partner content for mobile comes here

De wiskundige analyse die de heren gebruikt hebben in hun onderzoek wijst iets heel anders uit. Zo stellen ze dat een persoon 15% meer kans heeft om gelukkig te zijn wanneer hij of zij direct verbonden is met een gelukkig persoon. Zeg maar de 1e connectie op je Linkedin. Het effect stopt hier niet, wanneer het een tweedegraads vriend is uit je netwerk is het gelukseffect 10% en zelfs wanneer het gaat om de vriend van een vriend van een vriend, oftewel derdegraads vrienden is het effect 6%.

Hieruit blijkt dat zelfs mensen die je nooit ontmoet hebt een niet te onderschatten invloed hebben op je geluk. 6% lijkt misschien niet veel, maar wanneer je het vergelijkt met het effect van een hoger inkomen wordt duidelijk dat het er wel degelijk toe doet.

Een stijging van inkomen met 10.000 Euro, blijkt volgens eerder onderzoek de kans op geluk slechts met 2% te verhogen. Bizar dus dat mensen die je nooit hebt ontmoet een grotere invloed op je geluk hebben dan duizenden Euro’s in je zak.

Een belangrijke les voor marketeers. Dit zou wel eens de verklaring kunnen zijn voor de crowdsourced succesverhalen van Wikipedia en de Huffington Post. Niet de geldelijke beloning overtuigt mensen om deel te nemen aan het project, maar de mogelijkheid om deel te nemen aan een immens netwerk, dit netwerk maakt ons gelukkig en voor geluk zijn we bereid veel werk te verzetten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in