Nieuw tijdschrift: ‘Ja-maar’


Gunster is bedenker van het ‘Ja-maar’-concept en ‘Omdenken’: problemen veranderen in mogelijkheden.
House of Retail was betrokken bij het bedenken en ontwikkelen van het idee.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSEr werd in het begin middelenvrij nagedacht over de probleemstelling van Ja-maar en als deel van de oplossing is het tijdschrift ontwikkeld.
André van Straten van House of Retail geeft aan dat ‘Ja-maar’ een ‘ontregelend tijdschrijft is over omdenken en het ‘staat vol met voorbeelden, visueel geweld, artikelen, interviews, maar geen advertenties.’
Insteek was een brug te slaan tussen de inhoudelijkheid van ‘Ja-maar’ zoals die te vinden is in de boeken van Berthold Gunster, de shows die Ja-maar opvoert en de luchtigheid van de filosofie van ‘Ja-maar’.
Het tijdschrift is eigenlijk een combinatie van een boek en een tijdschrift. Het tijdschrift heeft dan ook een ISBN-nummer en AW Bruna geeft het uit.
André van Straten: ‘Het is niet vanaf het begin de bedoeling geweest het tijdschrift zonder printadvertenties op de markt te brengen. Het idee was dat als er advertenties in kwamen, ze wel bij het concept moesten passen. Voor het eerste nummer is dat nog niet gelukt, het is ook lastig voor een nieuwe titel om advertenties te vergaren.’
De doelgroep? ‘Breed, alle lagen van de bevolking. Mannen en vrouwen. Mensen die zich bewust zijn van de wereld, nieuwsgierig zijn en verdieping zoeken. Wetenschappelijk. Op zoek naar bespiegeling. Met humor en relativering. Hoe zou het anders kunnen? Dat is natuurlijk ook inherent aan het concept van omdenken.’
Artikelen gaan over ‘de heilzame beledigingen van een provocatieve coach’, voordelen van dyslexie, positieve psychologie en dat het helemaal niet erg is dat mensen steeds minder weten van meer.
Humor is belangrijk. Zo staat er een artikel in over de Amsterdamse Noord/Zuidlijn als attractie.
‘Tijdens een brainstormsessie, dachten we: zou Pisa ook zo speciaal zijn als die toren niet scheef stond? En dan met omdenken erbij: kunnen we van de Noord/Zuidlijn niet iets bijzonders maken? Een attractie. Een achtbaan door de stad. Met bijbehorende promotiemateriaal en merchandise.’
Idee is dat het tijdschrift half april in de winkels ligt, oplage 20.000. ‘Maar er kan nog worden bijgedrukt als er vraag is’, zegt Van Straten. De prijs wordt 5,95 euro.
Ter promotie komen er abri’s op stations - en in de buurt van de Noord/Zuidlijn.
Het eerste nummer is slechts in print, maar wellicht bij een nummer later (of twee) een versie van de iPad. Van Straten: ‘We hebben er zeker over gedacht, maar kregen het op korte termijn niet voor elkaar. Als je het doet, moet je het ook goed doen. Geen veredelde pdf-versie.
‘Zie het als experiment. Aan de hand van het succes, dialoog en reacties via social media of e-mail zullen we besluiten of er een tweede of derde nummer komt.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid