Overslaan en naar de inhoud gaan

New York City's echte grafitti probleem

Steeds weer verschijnen er nieuwe vormen van adverteren in de publieke ruimte. Hoe absurder, hoe liever wij erover schrijven. Maar als…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In New York is er nu een kleine tegenbeweging gaande. De onderneemt actie tegen, wat zij noemt, het vandalisme van de Fortune 500.

related partner content for mobile comes here

Wie verder kijkt dan alleen het filmpje, komt er al snel achter dat de zogeheten Anti-Advertising Agency deze actie heeft opgezet in samenwerking met het . En dan ruikt de actie toch ineens een beetje naar rancune.

Deze laatste organisatie is namelijk niet zozeer verbolgen over het feit dat er reclames getoond worden op de openbare weg, maar meer over het feit dat de gemiddelde graffiti kunstenaar zijn werk niet mag tonen waar reclamebureau's geen strobreed in de weg wordt gelegd.

De Anti-Advertising Agency is wat dat betreft serieuzer. Met een redelijk goed onderbouwde en een die eruitziet alsof ze beursgenoteerd is, trekt zij op ludieke wijze (dat moet gezegd worden) ten strijde tegen de oprukkende reclames in de openbare ruimte.

Opvallend is echter de laatste alinea uit het mission statement:

Our work may result in traditional advertising formats - signs, posters, postcards, and stickers - or more conventional artistic formats - performance, installation, artists books - or some combination of the two.

En daarmee raakt de Anti-Advertising Agency direct de kern van het probleem. Want hoe je het ook went of keert, in het huidige adverteerdersklimaat moet ook een ideëele organisatie stevig marketinggeschut inzetten om zijn boodschap onder de aandacht te brengen. Ook als die boodschap juist het tegenovergestelde moet bereiken?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in