Overslaan en naar de inhoud gaan

Luisteraandeel 3FM zakt, Q-music rukt verder op

NPO-zender 3FM leverde in de periode oktober-november 2014 opnieuw luisteraandeel in en heeft nog een nipte voorsprong op nummer 3 Q-music.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit de nieuwste luistercijfers van het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) en GfK die zojuist bekend zijn gemaakt.

related partner content for mobile comes here

Het luisteraandeel van 3FM is gezakt  van 16,8 naar 16,1% in de leeftijdscategorie 20-49 jaar. Daarmee is het verschil ten opzichte van Radio 538 (die stabiel bleef op 16,9%) verder toegenomen. Vorig jaar ging 3FM nog aan kop met een aandeel van 17,1%, ruim voor Radio 538 dat toen nog op 15,7% stond.

Q-music blijft het goed doen. De zender wint er in een jaar dik een procent bij (15,8%) en staat op het punt om 3FM voorbij te steken. Radio Veronica blijft hangen op 5,4%, terwijl nummer 4 Sky Radio de lichte winst van vorige maand weer ziet verdampen.

Robert Bernink, marketing directeur bij Q Music, noemt het interessant dat ‘Q-music twee jaar geleden nog vocht met Sky Radio en Veronica om de derde plaats en dat we inmiddels kunnen vaststellen dat we groter zijn dan de twee stations bij elkaar opgeteld. Wij gaan in ieder geval met een heel trots gevoel de kerstdagen in! ‘

Waar 3FM inlevert, weet Radio 2 het spoor omhoog vast te houden. Met een aandeel van 7,5% heeft het de 5e positie stevig in handen. Over het jaar genomen bedraagt de winst 21%. Sterkste groeier is Radio 10 dat er dit jaar 54% meer luisteraars bij kreeg (4,3%).

10+
In 10+ behoudt Radio 538 het marktleiderschap met een marktaandeel van 11,4. Iets minder dan vorige maand (11,7%), maar over het jaar genomen is er nog altijd sprake van groei. Q-music maakt een sprong  en steekt zowel 3FM als Sky Radio voorbij.

De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van 8.064 respondenten van 10 jaar en ouder. Adformatie biedt vanaf nu de cijfers in de voor adverteerders belangrijkste doelgroep 20-49.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in