Overslaan en naar de inhoud gaan

Lekkersociaal #33: Van (Insta)gram naar (Insta)kilo

Creatief digitaal bureau Blauw Gras praat je bij! Deze week over Instagram bedrijfsprofielen, de Facebook vs. AdBlock Plus battle en nog…
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

(Insta)grammetje meer

related partner content for mobile comes here

Instagram heeft de smaak te pakken. Met de lancering van Instagram Stories komt het platform nu met iets waar mening Instagrammer blij van wordt en waar wij bij Blauw Gras persoonlijk lang op zaten te wachten: het opslaan van . Hiermee krijg je de mogelijkheid een post klaar te zetten voor een later tijdstip, je post op te slaan en eventueel nog aan te passen voordat je het publiceert. Wel zo handig als je met je (groene) vingers in de tuinaarde zit voor een Struik Foods fotoshoot op de Veluwe.

Wanneer we dit massaal kunnen gebruiken? Dat is nog de vraag. Momenteel wordt deze functie getest onder een klein aantal willekeurig gekozen Instagrammers. Volgens Instagram gaat het om een korte A/B test, waarbij het platform wil kijken hoe mensen hier op reageren voordat ze de functie definitief uitrollen. Wij zeggen ‘welkom’ tegen deze functie!

Maar er ligt nog meer op de digitale plank. Om ondernemers het gemakkelijker te maken, komt het platform met een de mogelijkheid om je account tot te maken. Naast de huidige ‘volg’ button, komt er een ‘contact’ button. Hiermee kunnen (potentiële) klanten gemakkelijk contact met jou maken of een route laten plannen naar je bedrijf.

Ook wordt het mogelijk via het bedrijfsprofiel informatie over je volgers te genereren zoals hun geslacht, leeftijd, woonplaats en wanneer ze online zijn. Je krijgt ook inzicht in het succes van je posts: je kunt bijvoorbeeld zien hoe de exposure van een bepaalde post is en daarmee kun je dus gemakkelijk bepalen of je een post wel of niet wilt promoten. Erg handig voor merken, omdat met deze tool gerichter kan worden geadverteerd zoals op Facebook en LinkedIn.

Instagram zegt dat het medium hiermee vooral jonge en creatieve bedrijven of zzp&;ers een boost willen geven, dit type ondernemers maakt namelijk een groot deel uit van hun community.

KO AdBlock Plus

De battle tussen Facebook en AdBlock Plus telt al meerdere rondes, maar nu lijkt Facebook de strijd om advertenties te tonen toch echt te hebben gewonnen. Ad Block Plus heeft meerdere pogingen gedaan te blokkeren, waar ze iedere keer in slaagden. Facebook kwam vervolgens weer met manieren om deze blokkades op te heffen, waarbij ze AdBlock Plus nu echt in de houtgreep heeft.

Facebook zegt teleurgesteld te zijn in de ad-block bedrijven aangezien niet alleen advertenties worden geweerd, maar ook berichten van vrienden en pagina’s die men liket. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, dus maakt Facebook er korte metten mee. Voor eens en voor altijd? Dat weten we niet: wellicht komt AdBlock Plus binnenkort met zwaarder geschut…

Share your Twitter Moments

Twitter heeft niet liggen slapen in haar vogelnestje. Zij heeft van grote hoogte bekeken wat er de laatste tijd allemaal gebeurde in Instagram- en Facebookland en bedacht: dat kan ik ook. Met wil zij een soortgelijke functie neerzetten als de andere sociale media. Het delen van je momenten kan door meerdere tweets, foto’s en video’s samen te voegen tot één verhaal.

Je kunt appels natuurlijk niet met peren vergelijken, maar bij alle social media gaat het om het vertellen van je verhaal. Een duidelijk verschil met Instagram Stories of Snapchat is de weergave van de verhalen. Met Twitter Moments ben je vrij om te blijven hangen bij een “moment” van iemand terwijl je bij Instagram Stories en Snapchat automatisch wordt geleidt naar het volgende verhaal.

De motivatie voor deze functie is dat Twitter hiermee een persoonlijkere touch wil geven aan hun platform.

Tot zover je wekelijkse portie social media updates. Hiermee is de spreekwoordelijke maag weer gevuld en ben je klaar om het weekend in te gaan! Bewaar je Instagram Saturdaynight party post even voor later: op een nuchtere maag zien die filters er toch iets anders uit…

Deze bijdrage is geschreven door . Wij zijn een creatief digitaal bureau met een voorliefde voor social media. In onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ creëren wij creatieve concepten, relevante content, digitale activaties en impactvolle (media)campagnes.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in