Kleine groei in sponsoruitgaven in 2011


Bij eenderde van de bedrijven gaan de sponsorbudgetten stijgen. Dat is duidelijk meer dan vorig jaar. Het percentage bedrijven waar sponsoruitgaven meer dan 10 procent gaan stijgen is zelfs verdubbeld. Blijkbaar is sponsoring de crisis ‘te boven’, en investeert men weer meer in sponsoring.
Het beeld van groei wordt ook ondersteund door het onderzoek dat het Amerikaanse onderzoeksbureau IEG begin dit jaar liet verschijnen. Daarin werd voor Europa in 2011 zelfs een groei van 5,2 procent verwacht.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSOok bij het aangaan van nieuwe sponsorships blijkt dat er licht herstel is in de sponsoringbranche. Bijna de helft van de respondenten laat weten dat ze in 2011 nieuwe sponsorships aangaan. Vorig jaar was dat slechts 30 procent. Het percentage ‘weet niet’ is ook een stuk kleiner. Ook bij het wel of niet verlengen van sponsorships heerst minder onzekerheid. Wist vorig jaar nog een kwart van de respondenten niet of ze sponsorships gingen verlengen, nu is dat percentage teruggelopen naar 11 procent. Overigens is er wel een groter percentage sponsors dat zegt dat ze niet gaan verlengen. Dat de doelstelling ‘Minder sponsorships en meer focussen’ als de belangrijkste wordt beschouwd, is volgens de onderzoekers een van de gevolgen van de financiële crisis.
Het aantonen van Return on Investement of Return on Objectives blijft volgens de benchmark het belangrijkste thema voor sponsors in 2011. Maar het thema wordt op de hielen gezeten door het gebruiken van Social Media. Ook in sponsoring dus. Sponsoring wordt nog steeds vooral ingezet voor het versterken van het imago, vergroten van de naamsbekendheid en het vergroten van de merkloyaliteit.
Bij het aangaan van sponsorships wordt vooral gekeken wat de mogelijkheden voor activatie zijn. Opvallende conclusie uit de benchmark is verder dat sponsors zeggen bijna de helft van de voorstellen die zij krijgen om te sponsoren zelden matcht met de wensen van de sponsor.
De Benchmark Sponsoring 2011 is gepubliceerd in het nieuwste nummer van SponsorTribune.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid