Overslaan en naar de inhoud gaan

Kleine groei in sponsoruitgaven in 2011

De sponsoruitgaven hebben in 2011 een lichte groei vertoond. Dat blijkt uit de jaarlijkse benchmark van SponsorTribune. Op basis van de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bij eenderde van de bedrijven gaan de sponsorbudgetten stijgen. Dat is duidelijk meer dan vorig jaar. Het percentage bedrijven waar sponsoruitgaven meer dan 10 procent gaan stijgen is zelfs verdubbeld. Blijkbaar is sponsoring de crisis ‘te boven’, en investeert men weer meer in sponsoring.

related partner content for mobile comes here

Het beeld van groei wordt ook ondersteund door het onderzoek dat het Amerikaanse onderzoeksbureau IEG begin dit jaar liet verschijnen. Daarin werd voor Europa in 2011 zelfs een groei van 5,2 procent verwacht.

Ook bij het aangaan van nieuwe sponsorships blijkt dat er licht herstel is in de sponsoringbranche. Bijna de helft van de respondenten laat weten dat ze in 2011 nieuwe sponsorships aangaan. Vorig jaar was dat slechts 30 procent. Het percentage ‘weet niet’ is ook een stuk kleiner. Ook bij het wel of niet verlengen van sponsorships heerst minder onzekerheid. Wist vorig jaar nog een kwart van de respondenten niet of ze sponsorships gingen verlengen, nu is dat percentage teruggelopen naar 11 procent. Overigens is er wel een groter percentage sponsors dat zegt dat ze niet gaan verlengen. Dat de doelstelling ‘Minder sponsorships en meer focussen’ als de belangrijkste wordt beschouwd, is volgens de onderzoekers een van de gevolgen van de financiële crisis.

Het aantonen van Return on Investement of Return on Objectives blijft volgens de benchmark het belangrijkste thema voor sponsors in 2011. Maar het thema wordt op de hielen gezeten door het gebruiken van Social Media. Ook in sponsoring dus. Sponsoring wordt nog steeds vooral ingezet voor het versterken van het imago, vergroten van de naamsbekendheid en het vergroten van de merkloyaliteit.

Bij het aangaan van sponsorships wordt vooral gekeken wat de mogelijkheden voor activatie zijn. Opvallende conclusie uit de benchmark is verder dat sponsors zeggen bijna de helft van de voorstellen die zij krijgen om te sponsoren zelden matcht met de wensen van de sponsor.

De Benchmark Sponsoring 2011 is gepubliceerd in het nieuwste nummer van SponsorTribune.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in