Overslaan en naar de inhoud gaan

Herstel omzet detailhandel blijft uit

Omzetcijfers in het vierde kwartaal wijzen nog niet op een duidelijk herstel van de detailhandel.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In het vierde kwartaal van 2010 heeft de detailhandel 1,0 procent meer omzet behaald dan in dezelfde periode een jaar eerder. De prijzen in de detailhandel waren 1,5 procent hoger dan in het jaar ervoor. Het volume was dus iets kleiner. Dit blijkt uit cijfers van het .

related partner content for mobile comes here

Non-foodwinkels realiseerden in het vierde kwartaal 1,0 procent minder omzet dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Vooral winkels in woninginrichting-artikelen zetten minder om. Winkels in huishoudelijke artikelen en drogisterijen hadden juist meer omzet dan een jaar eerder. De winkels in non-foodartikelen bleven daarmee achter bij de detailhandel via internet. Online verkopers boekten ruim 14 procent meer omzet.

Foodwinkels hebben in het vierde kwartaal meer omgezet. De toename is volledig toe te schrijven aan de supermarkten, die bijna 3 procent meer omzet behaalden. De speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen boekten daarentegen iets minder omzet in het vierde kwartaal.

In december realiseerde de detailhandel nauwelijks meer omzet in vergelijking met het jaar ervoor. Mogelijk speelde het barre weer in die maand een rol. Winkels in non-foodartikelen zetten in december zelfs minder om dan een jaar geleden. Supermarkten realiseerden wel duidelijk meer omzet. De omzet-cijfers van december zijn positief beïnvloed doordat december 2010 een gunstiger samenstelling van koopdagen had dan december 2009. Na correctie voor dit effect was er sprake van een omzetkrimp in de detailhandel van ongeveer 1 procent.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in