Overslaan en naar de inhoud gaan

Opta onderzoekt 'beltrucs'

Telecomwaakhond Opta gaat trucjes om het Bel-me-niet-register te ontwijken onderzoeken.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens de toezichthouder bedenken telecombedrijven en callcenters allerlei manieren om mensen die ingeschreven staan bij het Bel-me-niet-register toch te bereiken. De Opta is volgens een bericht in De Telegraaf inmiddels 48 onderzoeken begonnen naar overtredingen van het Bel-me-niet-register. Daarnaast heeft de waakhond inmiddels twee forse boetes, die kunnen oplopen tot 450.000 euro, opgelegd. Welke bedrijven die boetes krijgen, is nog niet bekend.
In een brief aan de diverse bedrijven geeft aan dat telemarketing een groot irritatiepunt blijft, en dat sommige callcenters zich van tactieken bedienen die in strijd kunnen zijn met de wet. Zo staat het internet vol met online quizzen en spelletjes, waarbij de deelnemer persoonsgegevens moet achterlaten om kans te maken op een prijs. Deze spelletjes staan in marketingkringen bekend als regelrechte fuiken om naar persoonsgegevens te vissen.
Volgens de Opta moeten bedrijven altijd het sinds 1,5 jaar bestaande Bel-me-niet-register respecteren, óók als een particulier zijn telefoonnummer heeft ingevuld bij een spelletje of enquête. De eis geldt alleen niet als de consument toestemming geeft. Dan nog moet de consument worden verteld over de mogelijkheid zich in te schrijven in het Bel-me-niet-register.
Ook voor e-mail geldt dat de klant expliciet toestemming moet geven voordat hij gemaild mag worden. Met dit soort quizzen gebeurt dat meestal niet. De Opta kijkt welke maatregelen tegen de overtreders genomen kunnen worden als ze de in de brief genoemde waarschuwing negeren. Daarbij richt de Opta zijn pijlen ook op de opdrachtgevers, vaak energiemaatschappijen. 'Die mogen zich niet verschuilen achter callcentra', zegt Opta-woordvoerster Cynthia Heijne.

related partner content for mobile comes here

Bron: De Telegraaf (Edwin van der Schoot)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in