Opta onderzoekt 'beltrucs'
Volgens de toezichthouder bedenken telecombedrijven en callcenters allerlei manieren om mensen die ingeschreven staan bij het Bel-me-niet-register toch te bereiken. De Opta is volgens een bericht in De Telegraaf inmiddels 48 onderzoeken begonnen naar overtredingen van het Bel-me-niet-register. Daarnaast heeft de waakhond inmiddels twee forse boetes, die kunnen oplopen tot 450.000 euro, opgelegd. Welke bedrijven die boetes krijgen, is nog niet bekend.
In een brief aan de diverse bedrijven geeft Opta aan dat telemarketing een groot irritatiepunt blijft, en dat sommige callcenters zich van tactieken bedienen die in strijd kunnen zijn met de wet. Zo staat het internet vol met online quizzen en spelletjes, waarbij de deelnemer persoonsgegevens moet achterlaten om kans te maken op een prijs. Deze spelletjes staan in marketingkringen bekend als regelrechte fuiken om naar persoonsgegevens te vissen.
Volgens de Opta moeten bedrijven altijd het sinds 1,5 jaar bestaande Bel-me-niet-register respecteren, óók als een particulier zijn telefoonnummer heeft ingevuld bij een spelletje of enquête. De eis geldt alleen niet als de consument toestemming geeft. Dan nog moet de consument worden verteld over de mogelijkheid zich in te schrijven in het Bel-me-niet-register.
Ook voor e-mail geldt dat de klant expliciet toestemming moet geven voordat hij gemaild mag worden. Met dit soort quizzen gebeurt dat meestal niet. De Opta kijkt welke maatregelen tegen de overtreders genomen kunnen worden als ze de in de brief genoemde waarschuwing negeren. Daarbij richt de Opta zijn pijlen ook op de opdrachtgevers, vaak energiemaatschappijen. 'Die mogen zich niet verschuilen achter callcentra', zegt Opta-woordvoerster Cynthia Heijne.
Bron: De Telegraaf (Edwin van der Schoot)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid