Overslaan en naar de inhoud gaan

Bestedingen autoreclame +14,7 pct in 2010

De Nederlandse reclamebestedingen voor personenauto’s zijn in 2010 toegenomen met 14,7 pct. Het gaat hier om bruto bestedingen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit cijfers van . In 2010 is in totaal 289,6 miljoen euro aan bruto mediawaarde geregistreerd. De reclamebestedingen van bedrijfswagens zijn buiten beschouwing gelaten. De bestedingen per verkochte auto zijn afgenomen van 652 euro naar 599 euro in 2010.
De merken top-5 veranderde in 2010 niet ten opzichte van een jaar eerder. De volgorde wel. Peugeot is de grootste adverteerder, gevolgd door Opel, Toyota en Ford. Renault, in 2009 nog goed voor de eerste plaats, staat nu op de vijfde plek. De mediabestedingen van Renault namen met 4,2 miljoen af naar 19,6 miljoen euro, een daling van 17,9 pct.

related partner content for mobile comes here

De top-5:
Peugeot 25.919.940 (27,3%)
Opel 23.292.974 (18,0%)
Toyota 22.823.683 (7,2%)
Ford 19.994.050 (17,8%)
Renault 19.575.938 (-17,9%)

Vooral de merken Peugeot (+27,3%), Opel (+18,0%), Ford (+17,8%), Kia (+87,1%), Fiat (+35,1%), Skoda (+67,1%) en Chevrolet (63,3,%) besteedden meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Renault (-17,9%) en BMW (-17,2%) besteedden minder.

De mediabestedingen aan campagnes voor kleine stadsauto’s namen in 2010 toe met 58,1 pct. De trend ‘grote auto’s zijn uit, kleine auto’s zijn in’ zet door in 2010. De mediabestedingen in het B-Segment groeiden met 40,0 pct naar 68,4 miljoen euro; goed voor een bestedingsaandeel van 23,6 pct binnen de totale bestedingen. Het C-segment is met 13,6 pct afgenomen naar ruim 46,4 miljoen euro. De mediabestedingen in het J- (compact MPV’s) en L1- (compacte SUV’s) segment zijn toegenomen met 17,3 en 13,1 pct. In het D-segment zijn de bestedingen vrijwel gelijk gebleven.

Tijdens de economische crisis daalden de mediabestedingen aan themacampagnes fors. Nu de mediabestedingen weer stijgen, profiteren themacampagnes het meest. De bestedingen namen met 12,7 miljoen euro toe, een stijging van 50,7 pct. De helft van alle bruto mediabestedingen ging op aan actiematige modellen. In 2010 werd ruim 19,0 miljoen euro meer besteed aan actiematige campagnes, een stijging van 15,1 pct. Het bestedingsaandeel aan introductiecampagnes is van 40,2 pct terug gelopen naar 36,8 pct.

Televisie is veruit het populairste medium onder de autoadverteerders. Met 142,3 miljoen euro ging bijna de helft van alle mediabestedingen op televisiereclame. Dat is 11,3 pct meer dan in 2009. Dagbladen (+29,7%) en radio (+19,9%) lijken het meest te profiteren van de groei van de mediabestedingen. De mediabestedingen aan buitenreclame (-9,3%) en tijdschriften (-11,9%) zijn teruggelopen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in