Overslaan en naar de inhoud gaan

Burgermeester Zwijndrecht: ‘Media moeten ons op de lip zitten’

De media zouden eigenlijk direct mee moeten kijken met het crisisteam dat wordt geformeerd bij een incident of ramp. "Laten ze bij…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hij zegt dat naar aanleiding van de brand op Kijfhoek van vrijdag op zaterdag. RTV Rijnmond was weliswaar in de lucht als rampenzender, maar ook die zit niet aan de tafel waar de beslissingen worden genomen. De burgemeester komt dan bij tijd en wijle uit het overleg om via de rampenzender het publiek direct te informeren.

related partner content for mobile comes here

"In de Verenigde Staten doen de autoriteiten dat al. Daar leggen ze iedere minuut van waar zo’n crisisteam mee bezig is, vast in een logboek en publiceren ze direct op internet. Het voordeel is dat je dan ook geen gespeculeer hebt via sociale media," aldus Scholten. Hij verwijst ook naar een chemiebrand als in het Brabantse Moerdijk vorige week woensdag.

Daar hadden de autoriteiten veel ‘last’ van twitteraars en Facebookgebruikers die zaken meldden die niet waar bleken. Daardoor krijgen omwonenden onduidelijke informatie. Scholten meent dat je dergelijke zaken voorkomt als je de media toelaat in de ruimte waar het crisisteam zit. "Omdat ik binnen de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid verantwoordelijk ben voor communicatie, heb ik dat idee daar wel eens geopperd. Ik wil dat nu opnieuw gaan doen," zegt Scholten.

Het publiek is volgens hem ook van mening dat het liever alle informatie heeft dan dat er zaken worden achtergehouden, omdat dat argwaan wekt. (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in