Overslaan en naar de inhoud gaan

Is de consument in voor een utopische tandenborstel?

De Unico smartbrush: Top of Flop?
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Met de Unico smartbrush heb je voortaan binnen drie seconden je gebit compleet gereinigd. Je stopt ‘m simpelweg in je mond, doet ondertussen je haar goed en de Unico reinigt je tanden optimaal. Je hoort ‘m nauwelijks en hij is stukken hygiënischer dan welke tandenborstel ook. Klinkt als een utopie?

Dat we goed moeten poetsen weten we wel, maar of we hier de tijd voor willen nemen is een andere vraag. Toch zegt slechts een derde van de ondervraagden tandenpoetsen een gedoe te vinden. De Unico speelt dus niet direct in op een herkenbare behoefte.

Onbekende uniciteit



Niemand kent de Unico, niet gek aangezien het een product van een startup uit Italië is. Enthousiast is men wel, ongeveer twee derde ziet het product wel zitten, vooral bezitters van elektrische tandenborstels.

Niemand kent de Unico, niet gek aangezien het een product van een startup uit Italië is. Enthousiast is men wel, ongeveer twee derde ziet het product wel zitten, vooral bezitters van elektrische tandenborstels.

Er bestaan volgens deelnemers in ieder geval geen andere producten zoals Unico, dus uniek is het product zeker. Dit is ook een valkuil, want het maakt mensen onzeker over de werking. Zo gelooft net geen derde dat de Unico je tanden in drie seconden schoon maakt. Over de kwaliteit is men minder sceptisch, slechts 12 procent denkt dat de kwaliteit tegenvalt. Ook met de hygiëne zit het wel goed, 39 procent gelooft dat de Unico hygiënischer is dan traditionele tandenborstels.

De onzekerheid over de werking zorgt ervoor dat bijna driekwart van de deelnemers het product eerst een keer wil proberen voordat ze het zouden kopen. Na het zien van het prijskaartje à 119 euro blijven met name de elektrischetandenborstelbezitters enthousiast. Het zou de betrouwbaarheid ten goede komen als de Unico via tandartsen wordt aanbevolen. Een kwart geeft aan alleen producten te kopen die worden aangeraden door een tandarts.

Het lijkt erop dat als de Unico zich eerst moet bewijzen. Alleen online verkopen lijkt dus geen goed idee. Het geven van demonstraties in winkels en inschakelen van specialisten als tandartsen kan bijdragen aan de geloofwaardigheid. Kortom, een voorzichtige Top.

Annemarijn Koedam is research consultant bij SAMR Marktvinders*

Over het onderzoek

Voor deze concepttest zijn in december 2017 113 Nederlanders online ondervraagd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in