Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Introductie all screen grp komt helemaal niet te vroeg’

RTL’s Ton Rozestraten pareert de kritiek van mediabureaus op de per 1 september geïntroduceerde all screen grp.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Mediabureau ZIGT en inkoper Vivaki Exchange schreven onlangs  dat RTL iets te snel gaat met zijn all screen grp propositie voor de doelgroep 20-34 jaar. Belangrijkste kritiek: men is voorstander van een all screen grp, maar het staat of valt met de uitvoering, kwaliteit en meetmethodiek.

Er is nog geen koppeling tussen de tv- en online onderzoeken, dus kunnen we er nog weinig mee, zegt Rogier Bruggeman van ZIGT. ‘De grp is een rekeneenheid, maar we gaan nu voorbij aan bereik en contacten. Het online videobereik mag niet worden opgeteld bij het tv-bereik. Hiervoor zijn fusiedata nodig en die zijn er nog niet. Verder maken we voor veel klanten op deze doelgroep al gebruik van online video inzet met een separate afrekenmethodiek en is extra inzet niet wenselijk of niet nodig. De ideale verhoudingen tussen tv en online video voor de desbetreffende klant worden daarmee verstoord. Tot slot is er door (nog) ontbrekende data geen optimalisatie mogelijk op basis van het resultaat.’

ZIGT en Vivaki vinden dat RTL de markt voor een voldongen feit stelt op de doelgroep 20-34. ‘Er volgt een boete als je hiervan af wil wijken en de grp’s alleen op tv uitgeleverd wil krijgen.’

Geen optimalisatie mogelijk
Ook inkooporganisatie Magna vindt de introductie van de all screen grp nog wat te vroeg. Jasper van Doesselaar, head of AV, zegt: ‘Magna is niet blind voor veranderingen die het digitale medialandschap met zich mee brengt. We hebben een aantal jaar geleden al de nodige stappen gezet om naast de TV-campagnes ook online video steeds vaker als additioneel mediumtype voor o.a. aanvullend bereik in te zetten. Wij volgen de ontwikkelingen met betrekking tot het meetbaar kunnen maken van bereik voor online video vanzelfsprekend op de voet. Het feit dat RTL de All Screen pakketten op dit moment wil introduceren is wat ons betreft te vroeg.
In de ideale wereld zouden we graag de gezamenlijke bereikprestaties voor de inzet van online video (over de gehele scope, van direct tot programmatic) en tv-campagnes willen kunnen rapporteren. Maar dat kan nog niet. Dit betekent dat we dergelijke campagnes ook niet kunnen optimaliseren, zoals we dit wel kunnen binnen de reguliere spot-inkoop op tv. Pas op het moment dat er marktbrede consensus is met betrekking tot het gebruik van onderzoeksdata - inclusief gefuseerd bereik tussen tv en online video - is een dergelijke beleidswijziging voor Magna bespreekbaar.’ 

Hakken in het zand

Premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in