Overslaan en naar de inhoud gaan

IAB: 426,9 miljoen Europeanen internetten

Verdeeld over 28 markten verspreid over Europa maken ruim 426,9 miljoen Europeanen gebruik van het internet, zo blijkt uit het onderzoek…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Mediascope Europe meet mediaconsumptiepatronen op het gebied van online media, radio, tv, kranten en tijdschriften. Dit jaar staan er in het onderzoek ook cijfers over het internetgebruik verdeeld over vier verschillende platformen: pc's, mobiele telefoons, tablets en game consoles.

related partner content for mobile comes here

Resultaten:
• Europa telt 426,9 miljoen (65 procent) internetgebruikers. Gemiddeld spenderen ze 14,8 uur per week online;
• Een derde (37 procent) van de Europeanen gebruikt meer dan een device om online te gaan;
• Traditionele media verschuiven zich in hoog tempo naar online. Zo bezoekt meer dan 9 van elke 10 Europeanen nieuwswebsites;
• Europeanen surfen op het web terwijl ze tv kijken om hun kijkervaring te verrijken;
• Internet is een essentieel middel geworden voor merken om consumenten te bereiken: 4 van elke 10 Europese internetgebruikers bevestigt dat goede online communicatie belangrijk is voor hun merkbeleving;
• 96 procent van alle Europese internetgebruikers zoekt online naar producten of diensten en 87 procent doet ook daadwerkelijk online aankopen.
Internet wordt overkoepelend mediaplatform
Wat opvalt in dit onderzoek is van hoeveel van de traditionele media op dit moment online gebruik wordt gemaakt:
• 91 procent van de internetgebruikers leest het nieuws online (388,5 miljoen);
• 73 procent van de internetgebruikers kijkt online televisieprogramma's (311,6 miljoen);
• 67 procent van de internetgebruikers luistert via internet naar de radio (286 miljoen).

Multitasking
Het onderzoek laat zien dat maar liefst 48 procent van de Europeanen zegt dat ze internet gebruiken terwijl ze tv kijken (297,4 miljoen) en 16 procent van alle tijd die in Europa besteed wordt aan tv kijken gaat gepaard met internetgebruik. Het goede nieuws voor adverteerders is dat een derde (33 procent) van alle online/tv multitaskers zegt dat de online activiteiten die ze doen tijdens het tv kijken vaak te maken hebben met het programma dat ze kijken, dus is er een significante mogelijkheid voor merken om de consument te bereiken via beide kanalen.

Digitale winkels
96 procent van de Europese internetgebruikers zoekt online naar aankopen, 87 procent koopt online en bijna een vijfde (19 procent) shopt bijna alleen maar via internet. Binnen zes maanden hebben Europeanen 188 miljard euro uitgegeven via internet, met een gemiddelde van 544 euro per persoon. Noorse internetshoppers gaven gemiddeld het meeste uit (1.162 euro), gevolgd door de Zwitsers (919 euro) en de Denen (894 euro). Britse internetgebruikers deden gemiddeld het grootste gedeelte van hun aankopen via internet (32 procent), gevolgd door de Duitsers (25,4 procent).

‘De meeste mediatypen worden langzaam digitaal. Daarnaast lijkt ook de fysieke retail een grote broer te krijgen aan online shopping. Tablets en smartphones zorgen duidelijk voor een versnelling van de digitalisering en het digitaal maken van ieders leefomgeving', zegt Joris van Heukelom, voorzitter IAB Nederland.

Het onderzoek werd gehouden onder ruim 50.000 Europese respondenten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in