IAB: 426,9 miljoen Europeanen internetten


Mediascope Europe meet mediaconsumptiepatronen op het gebied van online media, radio, tv, kranten en tijdschriften. Dit jaar staan er in het onderzoek ook cijfers over het internetgebruik verdeeld over vier verschillende platformen: pc's, mobiele telefoons, tablets en game consoles.
Resultaten:
• Europa telt 426,9 miljoen (65 procent) internetgebruikers. Gemiddeld spenderen ze 14,8 uur per week online;
• Een derde (37 procent) van de Europeanen gebruikt meer dan een device om online te gaan;
• Traditionele media verschuiven zich in hoog tempo naar online. Zo bezoekt meer dan 9 van elke 10 Europeanen nieuwswebsites;
• Europeanen surfen op het web terwijl ze tv kijken om hun kijkervaring te verrijken;
• Internet is een essentieel middel geworden voor merken om consumenten te bereiken: 4 van elke 10 Europese internetgebruikers bevestigt dat goede online communicatie belangrijk is voor hun merkbeleving;
• 96 procent van alle Europese internetgebruikers zoekt online naar producten of diensten en 87 procent doet ook daadwerkelijk online aankopen.
Internet wordt overkoepelend mediaplatform
Wat opvalt in dit onderzoek is van hoeveel van de traditionele media op dit moment online gebruik wordt gemaakt:
• 91 procent van de internetgebruikers leest het nieuws online (388,5 miljoen);
• 73 procent van de internetgebruikers kijkt online televisieprogramma's (311,6 miljoen);
• 67 procent van de internetgebruikers luistert via internet naar de radio (286 miljoen).
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Multitasking
Het onderzoek laat zien dat maar liefst 48 procent van de Europeanen zegt dat ze internet gebruiken terwijl ze tv kijken (297,4 miljoen) en 16 procent van alle tijd die in Europa besteed wordt aan tv kijken gaat gepaard met internetgebruik. Het goede nieuws voor adverteerders is dat een derde (33 procent) van alle online/tv multitaskers zegt dat de online activiteiten die ze doen tijdens het tv kijken vaak te maken hebben met het programma dat ze kijken, dus is er een significante mogelijkheid voor merken om de consument te bereiken via beide kanalen.
Digitale winkels
96 procent van de Europese internetgebruikers zoekt online naar aankopen, 87 procent koopt online en bijna een vijfde (19 procent) shopt bijna alleen maar via internet. Binnen zes maanden hebben Europeanen 188 miljard euro uitgegeven via internet, met een gemiddelde van 544 euro per persoon. Noorse internetshoppers gaven gemiddeld het meeste uit (1.162 euro), gevolgd door de Zwitsers (919 euro) en de Denen (894 euro). Britse internetgebruikers deden gemiddeld het grootste gedeelte van hun aankopen via internet (32 procent), gevolgd door de Duitsers (25,4 procent).
‘De meeste mediatypen worden langzaam digitaal. Daarnaast lijkt ook de fysieke retail een grote broer te krijgen aan online shopping. Tablets en smartphones zorgen duidelijk voor een versnelling van de digitalisering en het digitaal maken van ieders leefomgeving', zegt Joris van Heukelom, voorzitter IAB Nederland.
Het onderzoek werd gehouden onder ruim 50.000 Europese respondenten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid