Overslaan en naar de inhoud gaan

Het tv landschap in beweging?

In de Newsweek van een aantal weken geleden stond de toekomst van tv centraal. Tijdens mijn vakantie had ik eindelijk tijd om deze special…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de van een aantal weken geleden stond de toekomst van tv centraal. Tijdens mijn vakantie had ik eindelijk tijd om deze special te lezen. De manier waarop tv nu nog wordt geproduceerd, gedistribueerd en geconsumeerd, verandert snel.

related partner content for mobile comes here

Sneller waarschijnlijk dan een hoop partijen die nu nog dik geld verdienen aan het huidige tv-landschap. Denk hierbij aan broadcasters en reclamebureau's die nog het liefst 30 seconden commercials maken. Een van de belangrijkste veranderingen wordt veroorzaakt door het fenomeen 'time shifting'. Consumenten gaan meer en meer on demand (wanneer ze het zelf willen) media consumeren met Tivo-achtige apparaten.

En inmiddels weten we dat dit ten koste gaat van het kijken naar commercials. Verder komt high definition tv er aan en wordt tv content niet alleen meer bekeken op de bank, maar ook op mobiele telefoons, computers en bijvoorbeeld op een scherm bij McDonald's of achterin de auto. Content makers zoals Eyeworks kunnen zelf de programma's gaan verspreiden en worden dus minder afhankelijk van de bestaande zendergemachtigden.

Digital right management wordt essentieel om geld te kunnen verdienen aan content die consumenten zelf verspreiden onder vrienden en familie en bijvoorbeeld op meerdere devices laat draaien. De BBC heeft als ambitie om de iTunes van de broadcast wereld te worden. En niet voor niets? de inkomsten lopen terug en partijen als de BBC moeten eigenlijk naar het business model van de filmindustrie. Daar komt nog maar 25% van de inkomsten uit de bioscoop. De rest wordt verdiend met DVD's, internationale rechten, merchandise, themaparken en ga zo maar door.

Verder verschuift er natuurlijk een hoop mediageld van tv naar online. Daar zijn partijen als Google veel beter in targetting van doelgroepen en intents en het faciliteren van de 'on demand' behoeftes van consumenten. Al met al worden de kaarten opnieuw geschut. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Ben benieuwd hoe het tv-landschap er over 5 jaar uit ziet!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in