Overslaan en naar de inhoud gaan

Heineken wil meer merken op Beertender

Heineken heeft in Nederland te lijden onder de prijsdumping van importbieren en matige zomerverkopen. Maar het succes van de Beertender…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bestuursvoorzitter Anthony Ruys oogt ondanks de tegenvallende winst tevreden. De aankopen en allianties die Heineken de afgelopen tijd sloot, onder meer in Amerika en Rusland, hebben de solide positie van het bedrijf in de steeds concurrerender biermarkt versterkt, zo betoogde hij bij
de presentatie van de halfjaarcijfers.
Nederland wijkt niet af van de rest van de West-Europese biermarkt. De vraag naar goedkoop bier en het teruglopende cafébezoek zorgden voor een toename van de concurrentie.

related partner content for mobile comes here

Nederlanders drinken net als bijvoorbeeld de Fransen bovendien steeds minder bier, maar in Frankrijk slaagde Heineken erin 4 procent meer bier te verkopen. Het volume liep in West-Europa terug van 21,9 miljoen hectoliter in de eerste zes maanden van 2003 tot 21,6 miljoen hectoliter in het afgelopen halfjaar.
Nederlanders dronken in 2003 per hoofd van de bevolking 78,7 liter bier. In 2002 was dat nog 79,9 liter, zo blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek vorige week heeft gepubliceerd.
De bierconsumptie neemt sinds het begin van de jaren negentig geleidelijk af. In 1990 werd nog 91 liter per hoofd van de bevolking gedronken. Ondanks de daling is het nog steeds de meest populaire alcoholhoudende drank.
De prijzenslag in de supermarkten heeft er bovendien voor gezorgd dat Heineken de prijzen niet kon verhogen. Desondanks wist Heineken in Nederland meer winst te boeken, voornamelijk door besparingen op personeelskosten. Heineken schrapte in het eerste halfjaar 462 arbeidsplaatsen, dat is ruim 8 procent, maar voorziet geen nieuwe reorganisaties.
Heineken zal de Beertender, die nu in Nederland en Zwitserland word verkocht, in meer landen gaan introduceren. ‘Voorwaarde is wel dat die landen een tapcultuur hebben’, zei Ruys.
De Beertender heeft vooralsnog weinig te vrezen van de thuistap van concurrent Interbrew. ‘Wij waren het eerst in de markt’, aldus Ruys.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in