Zes miljoen Nederlanders kochten afgelopen jaar online


Insites Consulting onderzoekt ieder jaar het internetgebruik door particulieren in Nederland. Dit jaar was de zesde editie van het eScape onderzoek, waaraan 9000 respondenten meewerkten.
15 procent van het totaal aantal online transacties in Nederland bestaat uit de aankoop van boeken. De online aanschaf van kledij en schoenen omvat 10 procent van het totaal aantal online aankopen. De verkoop van cd’s via internet is ten opzichte van de totale online afzet het voorbije jaar verder gezakt. In 2003 was dat nog 13 procent, dit jaar blijft het percentage steken op 9 procent. De totale omzet van cd’s neemt volgens InSites niet af, maar het aantal online bestellingen van andere producten en diensten neemt gestaag toe, verklaart Steven Van Belleghem van InSites: ‘Zo wijzen onze onderzoeken niet enkel op een stijging van event- en transporttickets, maar bijvoorbeeld ook op een sterke groei van het aantal online bestellingen van kledij. Deze trend wijst erop dat meer en meer Nederlanders het internet als een volwaardig koopkanaal zien en niet enkel als een kanaal voor de typische lage risico standaardproducten zoals boeken en cd’s.’
Ondanks het toegenomen belang van e-commerce heeft al één op drie Nederlandse surfers hinder ondervonden bij het bestellen online, 11 procent al meerdere malen. De top drie van de belangrijkste struikelblokken zijn: technische problemen op de website tijdens een bestelling, creditcards als enige betaalmiddel en bestellingen die nooit geleverd worden. Van Belleghem: ‘Daarnaast blijkt dat ruim één op zes Nederlandse surfers die nog nooit iets via het web aankochten, wel al tijdens hun eerste poging problemen ondervonden, waardoor ze uiteindelijk de bestelling staakten. 12 procent van de mensen die ooit een product of dienst via het internet aankochten, is niet plan om dat nog een keer te doen. 26 procent van alle online transacties gebeurt via een creditcard.’ Daarmee blijft volgens Insites dit betalingsmiddel de belangrijkste betalingsvorm online. Echter, de betalingen via overschrijving nemen aan populariteit toe. 23 procent van de online betalingen gebeurt nu via een traditionele bancaire overschrijving. Verder betaalt 4 procent van de Nederlandse surfers hun online aankoop bij de levering. ‘Ondanks de grote populariteit van de creditcard, blijft het belangrijk dat webwinkels ook alternatieve betalingsmethodes aanbieden. Voor een groot aantal surfers is het achterlaten van een creditcardnummer op een website nog steeds een belangrijke drempel tot online aankopen’, aldus Van Belleghem.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSVolgens onderzoek van Blauw Research en Thuiswinkel.org, de branchevereniging voor thuiswinkeliers, kochten Nederlandse consumenten in de eerste zes maanden van dit jaar in totaal 775 miljoen euro online.
Dit komt volgens Thuiswinkel.org neer op een groei van 35 procent in vergelijking met de eerste helft van 2003. Over geheel van 2003 waren de bestedingen ook al ruim 30 procent gestegen.
Het aantal internetkopers nam toe van 2,8 miljoen tot 3,4 miljoen. Gemiddeld gaven zij per persoon 227 euro uit, een stijging van 11 procent in vergelijking met een jaar geleden.
De reissector nam het leeuwendeel voor zijn rekening met een totaalbedrag van 335 miljoen euro. Daarna volgt op grote afstand consumentenelektronica met ongeveer 75 miljoen euro.
Volgens directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org zijn de consumentenbestedingen op internet inmiddels goed voor 2 procent van de totale detailhandelsomzet. Exclusief voeding is dat aandeel zelfs 3,6 procent.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid