Overslaan en naar de inhoud gaan

Heineken brouwt aan een betere wereld, maar even niet in Limburg

Multinational sluit de Brand Bierbrouwerij in Wijlre. Veel Limburgers zijn laaiend.
brand-beeldmerk in dorpje limburg
brand-beeldmerk in dorpje limburg

Door Jan-Paul Rutten

Jan-Paul Rutten is directeur van de Gulpener Bierbrouwerij uit Limburg. Hij maakt zich boos over de beslissing van Heineken om de productie van ‘concurrent’ Brand Bier weg te halen uit Limburg.

related partner content for mobile comes here

Toen het bericht mij bereikte dat Heineken de Brand Bierbrouwerij in Wijlre sluit, kon ik het in eerste instantie niet geloven. Na de verbazing volgde een gevoel van “Hé, dat is interessant, dat kan voor ons wel eens een kans zijn”. In de loop van de dag heeft dit gevoel plaats gemaakt voor boosheid, en die is alleen nog maar aan het toegenomen.

De Brand Bierbrouwerij wordt gesloten en afgebroken. Ze zullen er waarschijnlijk iets prachtigs voor in de plaats maken. Maar de brouwerij is weg, en daarmee 48 (acht en veertig!) arbeidsplaatsen. Waarom dan?

De ware reden is helaas niet genoemd in de berichtgeving, maar die is wel duidelijk. We hebben namelijk te maken met een multinational en die een duidelijk doel heeft: het verbeteren van de efficiëntie en vergroten van de winst

Verduurzaming is wellicht een moeilijke uitdaging voor de brouwerij gezien haar formaat en de locatie midden in het dorp Wijlre. Maar onmogelijk is het zeker niet. Het goede voorbeeld kunnen ze komen afkijken in Gulpen, waar wij midden in het dorp het meest duurzame brouwhuis van Europa hebben gerealiseerd en uiterlijk in 2030 ons bier fossielvrij zullen produceren.

De toenemende vraag naar het bier wordt als argument genoemd. Het klinkt mij zeer vreemd in de oren als dit een reden zou zijn om de brouwerij te ontmantelen. Ik zou eerder denken aan een uitbreiding, of als dat niet mogelijk is het uitbesteden van een deel van de productie naar één van de andere Heineken-brouwerijen in de Euregio.

De ware reden is helaas niet genoemd in de berichtgeving, maar die is wel duidelijk. We hebben namelijk te maken met een multinational en die een duidelijk doel heeft: het verbeteren van de efficiëntie en vergroten van de winst. Dit alles in het belang van de aandeelhouder. Het bier dat nu nog in Wijlre gebrouwen wordt kan in ’s-Hertogenbosch of Zoeterwoude efficiënter gebrouwen worden. En er kan dus meer winst gerealiseerd worden voor de aandeelhouder. 

Als je maatschappelijk verantwoordelijk onderneemt, dan neem je dus verantwoordelijkheid voor je mensen en voor de omgeving

Heineken brouwt aan een betere wereld, stelt het. Bijna alle bedrijven hebben er tegenwoordig de mond vol van; duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. En juist hier zit bij mij de pijn. Want als je (maatschappelijk) verantwoordelijk onderneemt, dan neem je dus verantwoordelijkheid voor je mensen en voor de omgeving waarin je als bedrijf acteert.

Waarom moeten er dan, omwille van de efficiëntie en het aandeelhoudersbelang, 48 arbeidsplaatsen verdwijnen uit een van de mooiste gebieden van Nederland? Uit Zuid-Limburg, waar het zo prachtig wandelen, fietsen, wonen én werken is?

Met pijn in mijn hart moet ik constateren dat hiermee een van de laatste productiebedrijven van formaat uit het heuvelland gaat verdwijnen. En dat maakt me boos. Want ons soort bedrijven zijn van essentieel belang voor de leefbaarheid en de veerkracht van de regio. Juist een brouwerij is zeer geschikt om in of nabij de woonomgeving actief te zijn, daar waar we 200 jaar, of misschien nog wel langer geleden, ooit ontstaan zijn.

Ons geluk vinden wij in onze directe omgeving. Daar waar we wonen, werken, wandelen, genieten, spelen met onze kinderen en in de avond op een terrasje een goed glas bier drinken

Ons geluk vinden wij in onze directe omgeving. Daar waar we wonen, werken, wandelen, genieten, spelen met onze kinderen en in de avond op een terrasje een goed glas bier drinken. Die omgeving is het meest waardevolle dat we hebben en die moeten we koesteren. En die is gebaat bij overheden en bedrijven die bereid zijn te investeren in het kleinschalige van die omgeving.

We moeten als mensen, maar zeker ook als bedrijven, ophouden te denken dat we gelukkiger worden van meer efficiëntie en groter groeien. Want meer efficiëntie en meer winst is niet altijd beter en maakt zeker niet gelukkiger.

Laat ik eindigen met een kleine geruststelling voor degene die, net als wij, ook het geluk vinden in kleinschaligheid: ons krijgen ze niet weg uit Zuid-Limburg, nog voor geen goud!

Jan-Paul Rutten
Directeur Gulpener Bierbrouwerij (dat nog wél trots op Limburg is)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in