Overslaan en naar de inhoud gaan

Growth hacking: wat is het, hoe werkt het en wat heb je ervoor nodig?

Growth hacking lijkt definitief geland, ook buiten het onlinemarketing-vocabulaire. Is het meer dan hét buzzwoord van dit moment?
Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Growth hacking: wat is het, hoe werkt het en wat heb je ervoor nodig?
Growth hacking: wat is het, hoe werkt het en wat heb je ervoor nodig?

Growth hacking lijkt definitief geland, ook buiten het onlinemarketing-vocabulaire. Is het meer dan hét buzzwoord van dit moment? We vroegen het Jesse van Doren: growth hacker, keynotespeaker en futuroloog. 

 

Wat is growth hacking?

Growth hacking combineert data, technologie en creativiteit. Het gaat om experimenten met tech, tools, marketing, psychologie, gedrag en bijvoorbeeld (online) conversie. Het doel is om met die experimenten de manier te vinden om producten, merken en complete bedrijven (zo snel mogelijk) te laten groeien.

Van Doren haakt daar gevat op in: “Daar wil ik meteen een woord aan toevoegen, het is namelijk growth system hacking.” Hij wil ermee aangeven dat het gaat om een werkwijze, die in de basis inderdaad draait om experimenteren.

Hij beschrijft het als een data-gedreven aanpak, om met kleine proefballonnen experimenteel vast te stellen wat werkt en wat niet. “We gaan met onze klanten in gesprek over hun one metric that matters, datgene wat er echt toe doet. Voor die doelstelling bedenken we experimenten om groei te realiseren.  Een KPI zoals het online conversiepercentage kan daarbij een ondersteunend doel zijn.”

Growth hacking kan zowel complex als heel eenvoudig zijn. “De grootste online organisaties doen duizenden experimenten, variërend van de kleur van een knop tot aan compleet nieuwe functionaliteiten. ”

Hoe werkt het?

Om uit te leggen hoe growth hacking werkt, keren we even terug naar het begin. In de basis hoeft het namelijk niet ingewikkeld te zijn. Een product, merk of bedrijf wil groeien: dat vraagt om data om mee te experimenteren..

De werkwijze ziet er dan globaal als volgt uit:

One metric that matters

1. Doelgroep bepalen
2. Hypothese stellen
3. Experiment uitvoeren
4. Data analyseren

“Growth hacking creëert een loop van kleine experimenten bij de doelgroep, volgens hypotheses die bevragen wat er bijdraagt aan datgene wat echt belangrijk is voor een bedrijf. De data die volgt uit de experimenten wijst uit welke wijzigingen of nieuwe concepten aanslaan, en een bredere uitrol verdienen,” licht van Doren toe.

Daarnaast wijst hij op een specifieke mindset. “Hoe growth hacking werkt heeft ook te maken met de manier waarop bedrijven hierover nadenken. Snelheid gaat bijvoorbeeld boven perfectie. Soms is het beter om snel te zien of iets potentie heeft, dan oeverloos te zoeken naar de perfecte aanpak.”

Hij beschrijft verder hoe het binnen growth hacking gaat om data-gedreven keuzes, dus niet op basis van een onderbuikgevoel of simpelweg werkervaring. Bovendien is het belangrijk om zakelijk steeds op zoek te gaan naar nieuwe bottlenecks. Door altijd te willen verbeteren ontstaat er groei, waarbij de diverse experimenten uitwijzen waar de kansen liggen.

Wat heb je ervoor nodig?

In praktische zin zijn er een aantal zaken nodig om binnen een bedrijf met growth hacking aan de slag te gaan. Van Doren wijst op in ieder geval drie belangrijke vragen:

  • Wie is de specifieke doelgroep voor een experiment?

Het is essentieel om de doelgroep goed in beeld te hebben. Het werkt vaak veel sneller en praktischer om specifiek in te zoomen, dan een manier te zoeken die in één keer iedereen bereikt.

  • Is er een product/market-fit?

Zelfs growth hacking kan een slecht product niet ineens wél goed maken. Zorg eerst voor een product waar een groot publiek blij van wordt. Pas als die basis er is wordt het de moeite waard om te gaan groeien.

  • Welke tractiekanalen zijn er beschikbaar?

Bedrijven die met growth hacking aan de slag willen kunnen daar allerlei (online) kanalen voor inzetten. Het gaat bijvoorbeeld om social en display-ads, PR-activiteiten of aanwezigheid op een beurs. Het moet duidelijk zijn welke er beschikbaar zijn.

In meer praktische zin wijst hij op een aantal voorwaarden om hiermee goed aan de slag te gaan:

  • Meetsystemen

Zorg dat je weet wat er op de website gebeurt. Wat klikken bezoekers aan, hoe scrollen ze op de website en welke informatie bekijken ze uitvoerig? Tools zoals Google Analytics en Hotjar zijn gewoon gratis, en leveren waardevolle inzichten op.

  • User persona’s

Om de doelgroep duidelijk in kaart te brengen wijst van Doren op user persona’s. Zorg dat je die inzichtelijk maakt. Of gebruik geavanceerde tools die op basis van AI nauwkeurig voorspellen wie de doelgroep is en wat deze potentiële klanten willen.

  • Zoekwoordenanalyse

Een zoekwoordenanalyse is gebruikelijk voor SEO. Volgens van Doren helpt het breder bij growth hacking. Hij legt uit hoe het laat zien hoe de doelgroep over producten of diensten praat, waardoor het makkelijker wordt om ze goed aan te spreken met bijvoorbeeld een flyer.

Stel dat je zelf aan de slag gaat met growth hacking, hoe kunnen media daarin dan een rol spelen? Dat lees je op dpggrow.nl.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in