Overslaan en naar de inhoud gaan

Privacy Sandbox ook op Android: dit zijn de gevolgen

Op 16 februari liet Google weten dat het de Privacy Sandbox ook zal toepassen op hun mobiele besturingssysteem: Android.
Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Privacy Sandbox ook op Android: dit zijn de gevolgen
Privacy Sandbox ook op Android: dit zijn de gevolgen

Als je wil weten hoe Google in de toekomst digitale advertenties wil uitleveren en meten, dan moet je in hun Privacy Sandbox zijn. Tot voor kort lag de focus voor initiatieven in de Privacy Sandbox op Chrome, Google’s eigen internetbrower. Maar sinds 16 februari liet de internetreus weten dat het deze ideeën ook zal toepassen op hun mobiele besturingssysteem Android. Dit zal een aanzienlijke impact hebben op mobile advertising. Later in het jaar plannen ze diverse tests, maar we kijken nu alvast wat Google exact communiceerde en wat dit op termijn kan betekenen voor adverteren binnen mobiele apps.

Privacy Sandbox komt met wat geschiedenis

Hoe kunnen we adverteerders helpen zodra de third party cookies op Chrome verdwijnen? Al sinds 2019 probeert Google op deze vraag een antwoord te vinden. Al hun ideeën en initiatieven over dit onderwerp groeperen ze in hun Privacy Sandbox. 

Voor de Privacy Sandbox was 2021 echter niet bepaald een makkelijk jaar. Sommige ideeën ontwikkelden zich trager dan gehoopt en daarbovenop startte de Britse mededingingsautoriteit een onderzoek. Ze wilden namelijk nagaan of de Sandbox-initiatieven niet concurrentiebeperkend waren.

Maar begin 2022 lijkt het tij toch wat gekeerd voor Google. In januari kon het een aanzienlijke reeks updates lanceren, samen met enkele nieuwe initiatieven zoals Topics. En begin februari kwam er nieuws van de Britse Competition Authority. Zij aanvaardden Googles beloftes dat de Privacy Sandbox voor Chrome geen negatieve impact zal hebben op publishers, AdTech-bedrijven of aankopers, en dat het Google geen concurrentievoordeel biedt. 

Privacy Sandbox op Android

Helemaal in die positieve flow, maakte Google op 16 februari bekend dat zijn Privacy Sandbox voortaan ook op Android zal focussen. Dit zal meerdere jaren in beslag nemen en zou nieuwe advertentie-oplossingen voor werelds populairste mobiele besturingssysteem kunnen lanceren. Volgens Google zouden deze oplossingen ook meer privacy gaan bieden.

Binnen Privacy Sandbox On Android mogen we ook heel wat oplossingen verwachten voor attributie en remarketing vanuit interest-based targeting (FLEDGE). De Android-oplossingen zouden trouwens net als hun evenknie voor Chrome zo weinig mogelijk gebruikersdata delen en werken zonder cross-app identifiers, zoals advertising ID.

Zoals we hierboven al aanstipten, beloofde Google dat hun Privacy Sandbox-initiatieven geen voorkeursbehandeling zullen geven aan hun eigen adverteerproducten of platformen. Een principe dat ook zou gelden voor Privacy Sandbox On Android. Bovendien beloofde het bedrijf dat ze nauw zullen blijven samenwerken met zowel de Britse Mededingings- en Marktautoriteit, als met andere partijen om erover te waken dat hun oplossingen eigen producten niet voortrekken.

Meer weten over wat de toekomst brengt voor Google? Lees dan verder op dpggrow.nl!

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Partner
DPG Media

Met 1200 journalisten die dagelijks werken aan kwaliteitsnieuws. Op papier in krant en magazine, via web en app via tablet en smartphone. In tekst, beeld, geluid en video.

Lees meer

Wij zijn een toonaangevende uitgever van nationale, regionale en lokale nieuwsmerken, radio en websites; AD, de Volkskrant, Trouw, Het Parool, Tubantia, De Gelderlander, BN DeStem, de Stentor, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, PZC, vele huis-aan-huiskranten, ADR Nieuwsmedia, de Ondernemer, NationaleVacaturebank.nl, Intermediair.nl, Tweakers.nl, Hardware.info, Reclamefolder.nl, Independer, Autotrack.nl, Sportnieuws.nl, MyChannels, indebuurt.nl en Qmusic. Gevestigde merken met zorg en aandacht gemaakt. Merken die je kunt vertrouwen. Ook als het gaat om bereikcijfers en views. Inzichtelijk en transparant.

Echte mensen. Echte media. Echte resultaten.

Lees minder
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in