Overslaan en naar de inhoud gaan

Gedragscode voor sms-diensten

De consument moet vooraf weten wat de gevolgen zijn van een bericht naar een sms-dienst, is de eis van telecomwaakhond Opta, de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het probleem met de sms-diensten is dat mensen vaak niet in de gaten hebben dat ze een abonnement afsluiten. Ook is de manier van afmelden regelmatig vaag en onduidelijk. De telecombedrijven zijn het ermee eens dat er een gedragscode moet komen voor ongewenste

related partner content for mobile comes here

leveranciers van tekstberichten. Eind april komen ze daarmee.

De Consumentenbond is begin februari gestart met een actie tegen ongewenste sms-jes. Via e-mail konden mensen hun klachten kenbaar maken. Inmiddels zijn al zo'n 1300 reacties binnengekomen, aldus een woordvoerster van de Consumentenbond. Half maart wordt een volledige inventarisatie gemaakt van alle klachten. De bond wil nog een stap verder gaan. ´De telecombedrijven moeten meer als creditcardbedrijf optreden. Dat wil zeggen dat ze moeten aantonen dat de klant om een sms heeft gevraagd. Op die manier loopt de consument geen risico.' Nu moet de klant het sms-je betalen, of er om gevraagd is of niet.

O2 heeft als voorschot op de gewenste maatregelen van de Opta eigen maatregelen genomen. Op de internetpagina van de telecomaanbieder staat de aan- en afmeldcode van 650 sms-diensten. Ook werkt het bedrijf met een 'noodknop'. Klanten kunnen daarmee alle sms-diensten blokkeren (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in