'Gebrek aan consistentie is gevolg van de perverse prikkel van korte-termijnsucces’


Dit is deel III van een vierluik naar aanleiding van de Grote Marketing Enquête 2019
Net als in voorgaande jaren, maakt Adformatie in samenwerking met marktonderzoeksbureau DVJ Insights de balans van het marketingvak op. Eén van de zaken die dit jaar opvielen, is dat de ruimte die marketeers ervaren om strategisch te sparren, is afgenomen.
Consistentie is voor marketeers een belangrijk woord. Niet voor niets wordt sinds jaar en dag het Consistent Accent uitgereikt door de Stichting Adverteerdersjury Nederland. Kijkend naar de antwoorden op de GME 2019, valt op dat marketeers op meerdere vlakken inconsistentie ervaren. Net als vorig jaar zegt ruim meer dan de helft dat marketeers (in het algemeen), te veel bezig zijn met de korte termijn. En 28 procent beoordeelt het marketingbeleid in de eigen organisatie als niet consistent.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Binnen mijn organisatie wordt het merkbeleid niet consistent gebruikt
47%: Eens
37%: Oneens
16%: Neutraal
Noodklok
Dat klinkt niet goed, maar de noodklok luiden we pas wanneer het erger wordt dan vorig jaar. En dat wordt het. Het aantal marketeers dat namelijk vindt dat er te weinig ruimte is voor strategisch sparren, is fors gegroeid, van 37 naar ruim 46 procent. (Bijna de helft!)
Ook bijna de helft (47 procent) vindt dat het merkbeleid bij de eigen organisatie niet consistent is. Dat is een schep meer dan vorig jaar (veertig procent).
Hunkeren naar likes
Gebrek aan consistentie? Volgens Roy van Keulen, directeur marketing bij Jumbo (winnaar van het Consistent Accent 2018), is het ‘de perverse prikkel van het korte-termijnsucces’. Van Keulen: ‘Iedere marketeer weet dat je 60/40 lange versus korte termijn moet investeren om een merk te bouwen, dat is wetenschappelijk onderbouwd door Les Binet en Peter Fields.'
'Maar het gaat ook om de resultaten van vandaag. Die prikkel, de hunkering naar de meeste likes én de kortere aandachtspanne van klanten, maken korte-termijn ROI een onderwerp op iedere marketingafdeling. Ook op die van Jumbo.’
Nog inconsistenter
Het is volgens hem logisch te veronderstellen dat het allemaal nog inconsistenter wordt richting 2030. ‘De aandachtspanne wordt bij klanten immers ook steeds korter. Maar ik denk wel dat we naar een steeds transparantere samenleving bewegen, waardoor authenticiteit nog belangrijker wordt. Een verhaal moet kloppen, écht zijn, consistent, vanuit wie je bent als onderneming, en welk probleem je wilt oplossen voor de klant. Anders prikken mensen er met gemak doorheen.’
Niettemin zal ‘kort versus lang’ een topic blijven volgens Van Keulen. ‘Zeker tijdens een crisis zul je dit zien toenemen. Los daarvan zie ik nog steeds een toename van merken die impact willen maken in social media.’
Binnen mijn organisatie is te weinig ruimte voor strategisch sparren
46%: Eens
41%: Oneens
13%: Neutraal
Purpose overstijgt de afdeling
Waar een gebrek aan consistentie toe leidt? ‘Tot een diffuus merkbeeld,’ zegt Van Keulen, ‘en dat leidt weer tot een lager engagement met je klanten. Daardoor wordt korte-termijncommunicatie belangrijker om het resultaat te behalen en zo beland je in een spiraal die heel moeilijk te doorbreken is. De kunst is om een consistent merkbeeld te vervlechten met de actualiteit. Daarom is het werken vanuit een purpose ook zo belangrijk. Het overstijgt een afdeling. Daarmee is het van iedereen en brengt het op een natuurlijke manier consistentie.’
Sparren van groot belang
Strategisch sparren staat onder druk, zo leert de GME 2019 ons. Terwijl juist sparren volgens Van Keulen van groot belang is. ‘Een heldere strategie en een duidelijk kader zijn essentieel zodat alle uitingen door de gehele onderneming heen bij elkaar gaan optellen. Maar dat alleen is niet voldoende. Vanuit je purpose moet je naar performance gaan, met als resultaat NPS en omzet. Dit doe je door je perceptie-indicatoren: je strategie. De tactiek hoe je de strategie verwoordt moet je aanpassen aan de marktomstandigheden, je strategie idealiter niet. De strategie is ook je businessmodel; een dienst of product moet meer waarde opleveren voor je klanten dan die van je directe concullega’s. Vanuit wie je bent maak je dan een echte connectie met je klanten.’
Doorlezen
Dit is deel III van een vierluik naar aanleiding van de Grote Marketing Enquête 2019
Deel I leest u hier: ‘Marketeers realiseren zich dat influencermarketing niet de heilige graal is’
Deel II leest u hier: ‘Marketeers zijn klaar met het aansturen van tig specialisten’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidIk kan alles volgen, behalve ‘[dat] de aandachtspanne bij klanten immers ook steeds korter [wordt]'. Dat impliceert overigens dat die richting 0 gaat - en wat gebeurt er dan? Deze stelling lijkt gebaseerd op de hoax dat de mens een kortere aandachtspanne zou hebben (ontwikkeld) dan een goudvis. Omdat bewijs daarvoor ontbreekt, heeft men dit m.b.v. de tijdsgeest zelf maar gecreëerd door o.a. social media en de alomtegenwoordige smartphone erbij te halen en viola: de aandachtspanne bij klanten wordt steeds korter. Het storende is ook: iedereen praat elkaar klakkeloos na. Niet omdat iedereen werkelijk gelooft dat de aandachtspanne in het algemeen steeds korter wordt. Eerder omdat het wel goed van pas komt als slag om de arm en potentieel excuus, vermoed ik. Ik geloof niet dat men bij Netflix overweegt om kortere afleveringen of series te gaan maken om zo in te spelen op de steeds korter wordende aandachtspanne. Ook Coolblue hoor ik nooit zeggen dat het zo lastig is (geworden) om de aandacht van de klant te trekken en vast te houden. Marketeers die de aandachtspanne kaart spelen, bedoelen eigenlijk: de aandachtspanne van ónze (potentiële) klanten voor ónze boodschap wordt steeds minder. Dat lijkt me aannemelijker, maar dat communiceert natuurlijk minder lekker.
Een gebrek aan consistentie in merkcommunicatie kun je aan een aantal factoren toeschrijven.
Het grote aantal gespecialiseerde bureaus waarmee merken tegenwoordig werken. Als bureau wil je toch je signatuur aan jouw campagne meegeven. En als dan centrale regie ontbreekt, loop je als merk al snel het risico dat je in communicatie gaat divergeren.
De behoefte van mensen om het na een aantal succesvolle jaren over een andere boeg te gooien. Zowel aan merk- als bureauzijde. Een nieuw creatief haakje mag dan strategisch goed onderbouwd zijn. Alleen degenen die je producten en diensten kopen begrijpen hem niet. Dag consistentie.
Digitale marketing. Een zegen en een vloek. Een zegen omdat je alles kunt meten. Tot op de klik en euro nauwkeurig. Een vloek omdat het ook een verleider is aantoonbare resultaten op korte termijn te behalen. Dat zit in ieder geval in de helft waarvan je weet dat het budget niet weggegooid is.
Marketing automation. We zitten als haviken op het bewaken van het merk als het gaat om merkcommunicatie en -activatie. Maar van die eigenheid van merken blijft in geautomatiseerde transactionele en servicecommunicatie weinig over. Dan is eenheidsworst troef.
Het verhaal van de de kortere aandachspanne dan een goud vis, dat lijkt toch verdomd veel op een metafoor. Een metafoor voor de noodzaak om autenthiek en relevant te communiceren. Kijk naar het jarenlange succes van slow tv-formats als Rail Away en Vis TV. Ook in omroepland wordt geroepen dat tv maken allemaal anders en sneller moet. Toch blijkt bijvoorbeeld het klassieke format voor het maken van documentaires nog ijzersterk. Als je maar een onderwerp kiest dat boeit. Dan kluisert het je nog steeds aan de buis.