Overslaan en naar de inhoud gaan

Een derde krantennieuws niet van eigen redactie

Een aanzienlijk deel van de binnenlandberichtgeving in Nederlandse kranten komt geheel of gedeeltelijk uit informatie van persbureaus,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vaak kan de lezer dit niet uit het bericht opmaken, blijkt uit een verkennend onderzoek van communicatiewetenschappers van de Radboud Universiteit Nijmegen. Bij soortgelijk onderzoek naar de Britse pers concludeerden de onderzoekers dat de onafhankelijkheid van die media ondermijnd wordt.

related partner content for mobile comes here

Van alle onderzochte binnenlandberichten in vier grote kranten bestaat een derde (32 procent) aanwijsbaar uit persbureaukopij of andere voorgeproduceerde informatie. Uit een nauwkeuriger vergelijking van een deel van alle onderzochte berichten blijkt dat ongeveer de helft hiervan geheel of gedeeltelijk uit voorgeproduceerde informatie bestaat. Het verschil tussen het ‘harde’ percentage van 32 en het indicatieve van 52 procent wordt vooral veroorzaakt doordat krantenredacties informatie die door anderen is geproduceerd, regelmatig zonder bronvermelding in hun eigen berichtgeving opnemen.

In 40 procent van de artikelen wordt de bron niet genoemd. In de mate van anonimiteit van berichten zijn de verschillen tussen de onderzochte kranten groot: NRC Handelsblad telt het laagste percentage berichten waarvan de herkomst of producent onbekend is (5 procent), de Gelderlander het hoogste (77 procent). De Volkskrant en het AD zitten daar met 19 en 42 procent tussenin.

Dit onderzoek van de Radboud Universiteit is de Nederlandse tegenhanger van een uitgebreider onderzoek van de Universiteit van Cardiff uit 2005/2006. Uit het Britse onderzoek bleek onder meer dat 70 procent van de binnenlandberichten in The Guardian, Independent, Times, Telegraph en Daily Mail geheel of gedeeltelijk uit voorverpakt nieuws bestaat. Volgens de onderzoekers zijn de resultaten voor de Nederlandse dagbladen minder dramatisch dan voor de Britse kranten. De Gelderlander vormt hierop een uitzondering.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in