Overslaan en naar de inhoud gaan

E-mail meest geliefde klantcontactkanaal

E-mail is volgens Nederlandse consumenten het meest populaire kanaal voor het stellen van vragen aan de klantenservice. Maar ze geven de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat zegt Trinicom, een bedrijf dat software ontwikkelt voor customer interaction management. Het bedrijf ondervroeg -net als vorig jaar- 535 Nederlandse consumenten over de (online) klantenservice in Nederland.

related partner content for mobile comes here

Wat betreft de belangrijkste contactfuncties die op een website te vinden moeten zijn, staat het e-mailadres op nummer 1, gevolgd door het telefoonnummer.

Fax is de minst interessante optie; een verandering ten opzichte van 2008, toen de chatbot nog het minst populair bleek.

Bij het sturen van een e-mail aan de klantenservice van een bedrijf verwacht 54,5 procent van de respondenten een ontvangstbevestiging, inclusief de verwachte responstijd.

57 procent vindt dat op de website gemakkelijk vragen gesteld moeten kunnen worden en dat informatie eenvoudig te vinden moet zijn. Daarbij wordt op een vraag of klacht een sneller antwoord verwacht dan op bijvoorbeeld een suggestie.

Een groot deel van de consumenten verwacht van een klantenservice binnen een dag antwoord op een klacht of vraag. De telecombranche scoort over het algemeen laag qua tevredenheid over klantenservice, terwijl de gezondheidszorg vrij hoog scoort. Internetproviders gingen van een rapportcijfer 4.7 naar een 5.3.

Goede ervaringen die de respondenten noemden waren onder andere:

  • het snel en accuraat opvolgen van vragen en problemen,
  • het tonen van begrip en goed luisteren,
  • vriendelijkheid van medewerkers,
  • de bereidheid een stapje verder te gaan.

Onder slechte ervaringen vielen:

  • zaken als lange wachttijden (met hoge kosten tot gevolg),
  • veel te laat of helemaal geen antwoord krijgen op gestelde vragen,
  • van het kastje naar de muur gestuurd worden,
  • onkundig en onbeschoft personeel,
  • na meerdere contactmomenten nog steeds geen oplossing voor het probleem kunnen aanbieden
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in