Overslaan en naar de inhoud gaan

Dit zijn de 10 meest waardevolle Nederlandse merken volgens Kantar

Het jaarlijkse lijstje van onderzoeksbureau Kantar zet Booking.com op de eerste plaats.
Booking.com shutterstock
© Afbeelding: Shutterstock
Booking.com shutterstock
© Afbeelding: Shutterstock

Booking.com is het meest waardevolle Nederlandse merk van 2024. Dat meldt onderzoeksbureau Kantar in zijn jaarlijkse rapport Kantar BrandZ Top 30 Most Valuable Dutch Brands. Vorig jaar stond Heineken op de eerste plaats en Booking.com op de tweede. Nu zijn de rollen omgedraaid. ING staat opnieuw op de derde plaats.

related partner content for mobile comes here

De top tien

De volledige top tien volgens Kantar, met een merkwaarde uitgedrukt in miljoenen dollars:

  1. Booking.com (15,959 miljoen dollar)
  2. Heineken (13,305 miljoen dollar)
  3. ING (9,513 miljoen)
  4. Philips (6,523 miljoen)
  5. KPN (5,185 miljoen)
  6. Rabobank (3,414 miljoen)
  7. Action (3,191 miljoen)
  8. Ziggo (2,849 miljoen)
  9. Spar (2,192 miljoen)
  10. ABN Amro (2,045 miljoen)

Action noteert grootste groei in merkwaarde

Ten opzichte van vorig jaar is Just Eat Takeaway (vorig jaar nummer acht) uit de top tien gevallen. Ziggo stond vorig jaar op zeven, nu op acht. Action, vorig jaar de nummer tien, is opgeklommen naar de zevende plaats. ABN Amro is dit jaar nieuw in de top tien. 

De merkwaarde van Action is in het afgelopen jaar het hardst gestegen, meldt Kantar. Namelijk met 41 procent. Daarna volgen Booking.com (+40 procent), ASR (+27 procent), ABN Amro (+25 procent) en Hema (+22 procent). 

Nieuwkomers in de top 30-lijst van Kantar zijn Odido (merkwaarde: $ 1,521 miljoen) en Essent (merkwaarde: $ 385 miljoen).

Technologie, diensten en personal care jagen groei aan

Bedrijven die actief zijn in de consumer technology and services platforms hebben hun merkwaarde in het afgelopen jaar gemiddeld het hardst zien stijgen, namelijk met 27 procent. Daarna volgt de categorie personal care (+22 procent). Ook telecomproviders (+15 procent) en conglomeraten (+12 procent) kennen een goed jaar. De reisbranche noteerde geen groei (0 procent), waar alcoholmerken hun merkwaarde gemiddeld met 2 procent zagen dalen. De categorieën vrije tijd (-5 procent) en eten en drinken (-16 procent) noteren de sterkste daling in merkwaarde.

Meest waardevolle merken ter wereld

Kantar heeft ook ook onderzocht wat de meest waardevolle merken ter wereld zijn. Apple is het eerste merk dat de magische merkwaardegrens van een biljoen passeert. Het bedrijf behoudt voor het derde opeenvolgende jaar de nummer een-positie. Hieronder de volledige wereldwijde top tien van meest waardevolle merken: 

  1. Apple
  2. Google
  3. Microsoft
  4. Amazon
  5. McDonald's
  6. Nvidia
  7. Visa
  8. Facebook
  9. Oracle
  10. Tencent

Opvallende namen zijn chipmaker Nvidia (dat de meeste AI-chips verkoopt en daarom achttien plaatsen stijgt naar de zesde plaats), Facebook (dat vorig jaar buiten de top tien viel) en Oracle (voor het eerst in de top tien).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in