Overslaan en naar de inhoud gaan

'Dek me'

Er is menig krantenartikel aan gewijd en ook het achtuurjournaal heeft er al een paar keer aandacht aan besteed. Ik heb het over de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De kredietverzekeraars van Nederland zijn niet meer zo scheutig om klanten en deals te verzekeren. Ze durven het blijkbaar als verzekeraar niet aan. Dat geeft te denken. Weten ze meer dan wij of is er een andere reden die we nog niet kennen?

related partner content for mobile comes here

Je zou verwachten dat alles verzekerbaar is en dus afhankelijk is van de hoogte van de premie, maar blijkbaar werkt het niet zo eenvoudig. Dit lijkt niet zo’n belangrijk onderwerp, maar het is in mijn ogen de achilleshiel van de handel. En ook die van onze communicatie-industrie.

Met name mediabureaus hebben last van een beperking van kredietfaciliteiten die firma’s als Atradius bieden. Iedereen weet dat de mediabureaus alle campagnes verzekeren voordat ze tot inkoop overgaan. Nou ja, bijna allemaal dan.

Het probleem is geboren als de kredietverzekeraar het bedrag of bedrijf niet wil ‘dekken’. Dan moet er een regeling met de adverteerder komen en gelukkig komen we daar als industrie bijna altijd uit. Dat is mooi want daar is de markt bij gebaat. Campagnes gaan door en rekeningen worden voldaan.
Mediabureaus hebben nu meer dan ooit de taak een buffer te zijn. Vergis je niet, mediabureaus beschermen niet alleen zichzelf maar ook hun andere cliënten en de exploitanten/uitgevers. Het is dus zaak dat dit niet onderhandelbaar is.

Wat kunnen we nu nog beter doen? Allereerst beter ons huiswerk maken. Want de markt moet in eerste instantie zijn eigen problemen oplossen. Daarnaast natuurlijk meer dan ooit erbovenop zitten om onze klanten te helpen het zo te organiseren dat er wel zekerheid van betaling is.

Ik heb een tip voor onze overheid. Richt je met garanties/dekkingen niet op de oude economie alleen omdat daar op dit moment veel mensen werken. Er zijn legio kleine goedlopende bedrijven die niets meer verzekerd krijgen en qua orders langzaam opdrogen. Helaas klinkt hun stem niet zo luid dat Den Haag het hoort. Toezicht op de handel in het MKB moet bovenaan de agenda komen. Dat is namelijk de ruggengraat van de Nederlandse economie.

Dus overheid (of investeerder), help Atradius te ondernemen (geef zekerheid en dekking) om zaken gemakkelijker (of überhaupt) verzekerbaar te krijgen. Geef geen geld, geef dekking. Geef lucht aan het MKB door garant te staan. Als de olie in de motor wegloopt, moeten we repareren en bijgieten.
Oehoe… Den Haag wakker worden… jullie zijn er voor ons, niet andersom!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in