Overslaan en naar de inhoud gaan

Internetbelasting

Gisteren kopte de Adformatie online: Brinkman: Internetbelasting voor dagbladinnovatie. De commissie stelt dat een heffing op…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Naast dit advies had de commissie nog twee andere voorstellen: Het vrijgeven van de tv-programmagegevens in de dagbladen en overheidshulp bij krantendistributie. De dagbladsector reageert positief op de uitlatingen van de commissie. Ja… duh, natuurlijk!

related partner content for mobile comes here

Het orakel Eelco Brinkman heeft gisteren met zijn commissie maar weer eens bewezen dat ze incapabel is voor haar rol. Met een ongekende betutteling tracht de commissie de consument te bewegen om te gaan betalen voor informatie. En dat terwijl de consument die al gratis krijgt. Die klok draai je nooit meer terug. Je kan namelijk de consument niet dwingen zijn behoefte en gedrag te veranderen. Dat lukt zelfs de grootste dictatuur op aarde niet. Vrije marktwerking wordt verstoord en het gevolg gaat zijn dat de dagbladsector niet verder innoveert omdat er voor hun ‘gezorgd’ wordt.

Nog even en Den Haag bepaald dat de gratis dagbladen verboden moeten worden! Het is niet te verdedigen dat er op een ander medium (internet) extra heffing wordt geheven om de problemen bij de dagbladsector te verzachten. Het is weer typisch het omdraaien van de situatie. De kern wordt niet geraakt en een andere partij/medium mag bloeden voor de matige prestaties van de krantensector.

Dat de krantensector het zwaar heeft, is duidelijk. De bedrijfsvoering en de manier waarop de dagbladindustrie werkt is niet opgewassen tegen de snelheid en de effectiviteit die internet nu biedt. Als we de koppeling maken tussen effect en investering zien we vaak dat kranten nog steeds te duur zijn. De krantensector moet op een onorthodoxe manier innoveren. Als dat niet gebeurt zal het aantal dagbladen de komende jaren drastisch dalen.

Minder navelstaren dus, maar meer innovatie en gemak voor doelgroep en lezers. En een serviceniveau bieden dat ongeëvenaard is. De overheid laten helpen voor de distributie van de krant? Welnee… het duurt niet lang meer of er staat een landelijke warme bakker op. Bij deze bakker kan je een abonnement afsluiten en ‘s ochtends hangt hij een warme baguette en een krantje aan je voordeur. Heerlijk! Denk onorthodox en vernieuwend maar vooral uit kracht!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in