Overslaan en naar de inhoud gaan

'Supermarkten moeten fuseren om te overleven’

Middelgrote supermarktspelers moeten groeien om hun concurrentiepositie te verbeteren, bijvoorbeeld door middel van fusies en overnames.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens strategisch consultancybureau domineert Albert Heijn de markt en de concurrentie is sterk gefragmenteerd. Een combinatie van en biedt het meeste perspectief om de concurrentie met aan te kunnen.

related partner content for mobile comes here

De prijzenoorlog in de supermarkt zorgt de laatste jaren voor druk op de marges van de winkeliers. De strijd om de consument is nog niet ten einde, zo blijkt uit een serie prijsverlagingen die en Albert Heijn onlangs nog bekendmaakten.

Andere ketens zoals en zullen moeten volgen. Op deze manier houden de retailers elkaar in een wurggreep, meent Roland Berger.

Een grote speler profiteert in een prijzenoorlog sterk van zijn schaalgrootte. Grotere ketens staan bovendien sterker in de onderhandeling met toeleveranciers, waardoor hun marges momenteel minder onder druk staan.

Alleen de grote marktketens profiteren ten volle van sectorinnovatie, zegt Roland Berger, zoals het lanceren van nieuwe winkelconcepten (AH to go, Albert.nl), uitbreiding van het productportfolio (eigen merk, non-food) en technologische innovaties die de efficiency en klanttevredenheid verbeteren.

Kostbare tijd
De Nederlandse supermarktbranche kenmerkt zich door één dominante speler (Albert Heijn) en gefragmenteerde concurrentie met middelgrote ketens zoals C1000, Super de Boer en Jumbo. Albert Heijns schaalvoordelen maken verdere expansie van deze positie mogelijk, wat een bedreiging vormt voor andere supermarkten. Zij zijn genoodzaakt om te groeien en daarmee ook schaalvoordelen te creëren.

Uiteindelijk zullen er meer winkels per keten ontstaan in een minder gefragmenteerde markt. Autonome groei door de individuele ketens zal meer waarde opleveren dan groei door fusies en overnames. Dit kost echter veel meer tijd. Het adviesbureau meent dat dit kostbare tijd is die deze supermarkten zich niet kunnen veroorloven. Fusies en overnames zijn daarom voor sommige partijen een goed alternatief voor autonome groei.

In een recente studie naar potentiële fusies en overnames in de Nederlandse supermarktbranche, heeft Roland Berger mogelijke combinaties beoordeeld op basis van ‘strategic fit’, synergie en waardevermeerdering. Uit deze nieuwe studie blijkt dat een fusie tussen Super de Boer en Schuitema de grootste waarde creëert.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in