'Supermarkten moeten fuseren om te overleven’
Volgens strategisch consultancybureau Roland Berger domineert Albert Heijn de markt en de concurrentie is sterk gefragmenteerd. Een combinatie van Super de Boer en Schuitema biedt het meeste perspectief om de concurrentie met Albert Heijn aan te kunnen.
De prijzenoorlog in de supermarkt zorgt de laatste jaren voor druk op de marges van de winkeliers. De strijd om de consument is nog niet ten einde, zo blijkt uit een serie prijsverlagingen die Jumbo en Albert Heijn onlangs nog bekendmaakten.
Vacatures
Concern communicatieadviseur
Gemeente AltenaAllround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuAndere ketens zoals Dirk van den Broek en Aldi zullen moeten volgen. Op deze manier houden de retailers elkaar in een wurggreep, meent Roland Berger.
Een grote speler profiteert in een prijzenoorlog sterk van zijn schaalgrootte. Grotere ketens staan bovendien sterker in de onderhandeling met toeleveranciers, waardoor hun marges momenteel minder onder druk staan.
Alleen de grote marktketens profiteren ten volle van sectorinnovatie, zegt Roland Berger, zoals het lanceren van nieuwe winkelconcepten (AH to go, Albert.nl), uitbreiding van het productportfolio (eigen merk, non-food) en technologische innovaties die de efficiency en klanttevredenheid verbeteren.
Kostbare tijd
De Nederlandse supermarktbranche kenmerkt zich door één dominante speler (Albert Heijn) en gefragmenteerde concurrentie met middelgrote ketens zoals C1000, Super de Boer en Jumbo. Albert Heijns schaalvoordelen maken verdere expansie van deze positie mogelijk, wat een bedreiging vormt voor andere supermarkten. Zij zijn genoodzaakt om te groeien en daarmee ook schaalvoordelen te creëren.
Uiteindelijk zullen er meer winkels per keten ontstaan in een minder gefragmenteerde markt. Autonome groei door de individuele ketens zal meer waarde opleveren dan groei door fusies en overnames. Dit kost echter veel meer tijd. Het adviesbureau meent dat dit kostbare tijd is die deze supermarkten zich niet kunnen veroorloven. Fusies en overnames zijn daarom voor sommige partijen een goed alternatief voor autonome groei.
In een recente studie naar potentiële fusies en overnames in de Nederlandse supermarktbranche, heeft Roland Berger mogelijke combinaties beoordeeld op basis van ‘strategic fit’, synergie en waardevermeerdering. Uit deze nieuwe studie blijkt dat een fusie tussen Super de Boer en Schuitema de grootste waarde creëert.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid