‘Nederlander vindt geprint boek fijner dan e-book’


Volgens online uitgever Pumbo.nl kopen Nederlandse consumenten nog veel liever een geprint boek dan een e-book. Het online platform baseert dat op het feit dat van de verkopen via de site ruim 70 procent een geprint boek is en 30 procent een e-book.
Wel constateert Pumbo.nl een lichte stijging van het aantal verkopen van e-books. De groei van e-books en de ontwikkeling van e-readers is vooral in de VS sterk. Onderzoek van Forrester wijst uit dat er in 2013 13 miljoen e-readers zullen zijn.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSYordy Spoor van Pumbo.nl: ‘Nederlanders willen graag een boek beet houden, zeker zo vlak voor de vakantie als er per traditie veel gelezen wordt. Het leest nu eenmaal prettiger en het lezen van een boek is ook een groot deel emotie.’
Al sinds de opkomst van het internet worden e-books als een enorme kans betiteld, meent Pumbo.nl. Toch ontgroeit het e-book deze status niet en blijft het geprinte boek populair. In 2008 kende de totale boekenverkoop in Nederland een omzet van 646,3 miljoen euro, een plus van 2,4 procent ten opzicht van 2007. Belangrijke indicators als de verkoop van boekenbonnen laten ook de eerste maanden van 2009 een stijgende lijn zien. Voor e-books worden nog geen cijfers bijgehouden over de verkoop in Nederland.
Volgens Pumbo.nl worden er wel geleidelijk aan meer e-books verkocht, ‘maar het zal nog heel wat jaren duren voordat ebooks een vaste positie binnen de boekbranche in Nederland heeft veroverd.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid