Overslaan en naar de inhoud gaan

De reclame-uitlegservice van TUI

Wie is er niet groot mee geworden: tv-reclames raden met het hele gezin.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

door Dick van der Lecq

related partner content for mobile comes here

Wie het snelst de meeste merken wist. Oefening baarde kunst. Binnen de kortste keren schoten Witte Reus, Amstel en Calvé je al in een nanoseconde te binnen. Een score waar adverteerders slechts nog nat van dromen.

Toch waren er ook commercials waar zelfs voor de geoefende kijker touw noch afzender aan was vast te knopen. Oom Henk – een door zichzelf uitgeroepen reclamegoeroe - riep elke verjaardag weer: &;Grappig die "Even Apeldoorn bellen", maar niemand die weet dat het Centraal Beheer is.&; Een dure grap voor de onduidelijke verzekeraar, vond Henk.     

Trending topic

Afgelopen weken was het reclamespotje voor TUI trending topic. Het filmpje met het toepasselijke thema ‘Ontdek wat TUI met je doet’ zou de kijker in totale verbijstering achterlaten. Het begint zoals we van de reiswereld gewend zijn, met een gezin op vakantie.

Eerst denken we nog dat het om een uit de kluiten gewassen acteur gaat. Maar het zijn de afmetingen van het hoofd die de kijker doen twijfelen. Is het de terugkeer van Gérard Depardieu? Quasimodo? Of dichter bij huis: de laatste schnabbel van Willibrord Frequin?

Kenners van het filmgenre Beauty And The Beast zijn twijfelende twitteraars te hulp geschoten. En verklaren dat het vrijwel zeker om een goedaardige ‘oger’ gaat. Een soort Shrek.

De reclamemakers - zelf ook geschrokken - hebben de spot acuut van een commentaarstem voorzien, die de beelden stap voor stap uitlegt. De audio tour in het Van Gogh museum is er niets bij. Nu valt dan toch het muntje: op TUI-vakantie word je weer een leuke vader.

Aandachtarmoede

Eerlijk is eerlijk: TUI durft wel. Over veel campagnes wordt niet eens getwitterd. Ze gaan onopgemerkt voorbij, als een schip in de nacht. Uit aandachtarmoede wordt het logo dan maar vanaf de eerste seconde in beeld geplaatst. Symptoombestrijding die van weinig geloof getuigt in de kracht van creativiteit. Terwijl een goed idee is als het Paard van Troje: verrassend én duidelijk. Met de potentie om de wereld te veranderen. Te beginnen met de reiswereld.

Deze column van Etcetera&;s Dick van der Lecq staat dit weekend in Het Parool.

 

 

 

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in