Overslaan en naar de inhoud gaan

De (on)zin van een schriftelijke reactie

Ja, inderdaad, ‘we’ zijn er wéér in getrapt, bij de NVZ. We hadden er al slechte ervaringen mee, maar toch hebben we ons laten…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ik probeer zo veel mogelijk te denken aan het adagium “Zo zijn de regels van het spel”. Maar ik heb toch vooral het vermoeden dat die regels zo niet zijn. En als ze zo zijn, dan zijn ze verkeerd. Gisteren benaderde Netwerk de NVZ met het verzoek om een reactie op een (slecht) rapport over Nederlandse ziekenhuizen in vergelijking met een aantal andere Europese landen. "Is goed, is mogelijk.", was onze eerste reactie. Hoewel… In de loop van de dag werd duidelijk dat het niet om een reactie on camera zou gaan, maar om een statement dat in de uitzending zou worden gebruikt.

related partner content for mobile comes here

Zouden we het wel doen? Onze ervaringen met dit soort statements zijn niet goed. Ze kosten veel tijd om op te stellen (je probeert toch dat er zo min mogelijk gaten in kunnen worden geschoten) en vaak worden ze amper gebruikt. Toch maar het voordeel van de twijfel aan Netwerk gegeven. Helaas… want uiteindelijk bleef één zin over, die we ook van tevoren hadden kunnen verzinnen.

Wat overblijft, is een nare bijsmaak. Want Netwerk heeft voldaan aan zijn plicht tot wederhoor. Ze hebben er vervolgens iets mee gedaan. Maar wel op zo’n zuinige manier dat wij als NVZ er eigenlijk niets aan hebben, noch de kijker, vermoed ik. En dat terwijl het wél had gekund, zonder dat je je als nieuwsprogramma voor het karretje van de NVZ laat spannen. Maar goed, er was al een ander karretje. Dat van dat adviesbureau, dat nu heerlijk wentelt in de aandacht.

Mijn collega gaat maar eens bellen met de redacteur…

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in