Overslaan en naar de inhoud gaan

De grote Connected TV belofte

Al jaren is het dé grote belofte: Connected TV. Uit diverse onderzoeken blijkt echter dat de consument nog niet voor de Smart TV warm wil…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Mijn ervaring
Zelf ben ik wel zo'n figuur met grote interesse voor Connected TV's, maar ben eigenlijk altijd wel te porren voor nieuwe gadgets. Al in 2004 was ik er vroeg bij toen Windows Media Center uit kwam. Al snel liep mijn enthousiasme uit op een deceptie: een (voormalige) boze vriendin die de pc-tv kabel door het huis en een hard ronkende computer niet kon waarderen. Mijn irritatie ging vooral uit naar de Windows Mediacenter die veelvuldig vast liep. Mijn Connected TV experience 1.0 was hiermee vroegtijdig beeindigd. Project 2.0; een nettop met open source software Ubuntu was niet soepel (vooral ingewikkeld) in gebruik. Mijn project 3.0 (2010): de Samsung Smart TV heeft nog steeds een zeer beperkt aantal Nederlandse content apps en 4.0; een vorig jaar uit de VS geexporteerde Logitech Revue Google TV, waarvan een hoop Amerikaanse apps 'not compatible in your region' zijn ivm content rechten. Logitech heeft trouwens onlangs aangegeven nooit meer iets met Google TV te willen gaan doen en kunnen meer dan $100 miljoen afschrijven op dit mislukte connected tv project. Zo'n bedrag hoef ik gelukkig niet zelf dit bedrag af te schrijven, maar een project 5.0; de nieuwe Apple TV zit er voorlopig nog even niet in..

related partner content for mobile comes here

Nut
Terwijl de consument na enkele jaren het grote nut van het hebben van een smartphone zag, lijkt deze noodzaak voor het hebben van een connected tv nog niet door hen worden gezien. Uit diverse onderzoeken blijkt zelfs dat veel mensen met een connected tv, niet van deze connected diensten gebruik te maken.

Content
Televisie content is natuurlijk het belangrijkste speerpunt bij connected televisies. Zoals in de jaren '80 met Betamax, VHS en de VC 2000 videosystemen, maar ook bij de smartphone platformen is het ook hier één en al fragmentatie ellende. Een media bedrijf moet door deze
platformfragmentatie voor diverse TV platformen een app maken. Door het beperkte gebruik/bereik is dit vaak een te hoge investering. Daarnaast is er meestal nog geen goed werkend business model om geld te verdienen. Veel contentpartijen laten daarom connected tv nog maar even links liggen. Televisie is als erg traditioneel zendkanaal nog steeds erg engaging en kan straks met tCommerce veel nieuwe kansen bieden voor contentpartijen (en hun adverteerders).

Google
Net als in de smartphonemarkt wil Google met haar Google TV marktleider worden in de connected televisiemarkt. Diverse televisie fabrikanten met de interesse om GTV geheel op te nemen is niet zo groot. Dit komt oa doordat je als fabrikant je ziel deels verkoopt en het moeilijker wordt je te differentieren van je televisieconcurrenten. Ruim een jaar geleden heb ik reeds iets geschreven over de gevaren voor android fabrikanten. Dit is ook uitgekomen: terwijl Android een razend populair mobiel platform
is geworden, schrijven de meeste Android telefoonfabrikanten (Sony, LG, HTC etc) rode cijfers. Bijna geen differentiatie en een megapixeltje meer of minder; daar maak je bij de consument het verschil niet mee. Geen wonder dat televisiefabrikanten wel even nadenken voordat ze volledig over gaan op Google TV.

Second screen
Ondanks dat het publiek de connected tv nog zeer beperkt gebruikt, ga ik er van uit dat fabrikanten en kabelaars iedereen wel aan een connected tv helpen. Grote kans dat als je als consument tv wil kijken je wel een connected tv moet hebben. De meeste televisies zijn natuurlijk eigenlijk al connected, al vind ik huidige aangeboden 'interactieve televisie' wel heel plat en afgekaderd. Momenteel werkt het interacteren met je televisie het best via het tweede scherm. Programma's zoals The Voice of Holland en Wie is de Mol? hebben de meerwaarde van second screen al laten zien.

Mobile Marketing Nederland 2012

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in