De charmes van geleidelijke innovatie
Bij ‘innovatie’ denkt menigeen aan grote doorbraken die de wereld veranderden. Of minstens het fortuin van het bedrijf. Romantisch en sexy ― maar je kunt niet alleen maar homeruns slaan, zegt Rajan Varadarajan (Mays Business School).
Vergeet vooral niet de kleine, geleidelijke vernieuwingen die de kurk zijn waar het bedrijf op drijft. Dankzij deze ’incrementele’ innovaties kunnen bedrijven toetreden tot nieuwe soorten markten (bijvoorbeeld van B2C naar B2B), nieuwe marktsegmenten en nieuwe geografische markten. Én tot nieuwe productmarkten. Denk aan Chesebrough-Pond, dat in 1985 zijn Vaseline-merk in de veel lucratievere lipbalsemmarkt lanceerde als Vaseline Lip Therapy.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaGeleidelijke innovaties stellen bedrijven ook in staat om leidende posities in productgroepen te verdedigen, iets waar bijvoorbeeld P&G een meester in is. Ze maken het daarnaast mogelijk om een hogere prijs te vragen. Denk aan Gilettes eindeloze geleidelijke scheermesinnovaties, van Trac II’s dubbele mesje uit 1971 tot de vijf mesjes tellende Fusion uit 2006.
(bron: Business Horizons)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid